Brev:
Han er så træt
14. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Han er så træt
Hej Helen!
Tak for dit svar sidst angående hvor meget en 3 mdr. gammel baby må sidde.
Nu er min lille Gustav ved at være godt på vej mod de fire måneder og jeg synes altså at han sover meget i forhold til andre bebser jeg kender på den alder. Han kan max. Være vågen i 2 timer ad gangen og sover derefter en lur. Normalt er hans første lur om formiddagen på ca. 2 timer og så er han oppe igen ca. 2 timer. Derefter sover han en endnu længere lur – måske 3-3,5 time og om aftenen sover han en lur på ca. 30 min.
Jeg er ikke i tvivl om at han godt kunne sove mere hvis jeg ikke aktiverede ham hele tiden – eller det prøver jeg på at gøre. Selvfølgelig ligger han også for sig selv og han sidder også hos mig og slapper af når jeg fornemmer at han har brug for det. Det er blevet til en daglig stressfaktor for mig at holde ham vågen i det antal timer, jeg har kunnet læse ud af andre spørgsmål skulle være det mest normale. Han kommer op på ca. 7,5 times vågentid om dagen.
Min mand og jeg har lige siden han var spæd valgt at lægge ham til at sove mellem 21-22 om aftenen og det fungerer fint. Han er (ikke overraskende) meget nem at lægge og han sover om natten kun afbrudt af 1-2 amninger. Hver dag passer det meget godt med at han vågner rigtigt op ved ca. 6.30-tiden og derfra kører dagen så…
MEN – hver evig eneste nat fra omkring kl. 4-5 ligger han og mosler rundt i sengen og sover MEGET uroligt. Jeg får ikke sovet mere end ca 30 min fra det tidspunkt pga hans lyde. Han er slet ikke vågen, men ligger og grynter og ”snakker” i søvne. Jeg må give ham sutten op til 10 gange og hvis jeg beslutter mig for at han da må være sulten og vil give ham mad – ja, så sutter han i omkring 2 min og falder derefter i dyb søvn – lige indtil 4 min efter, hvor han begynder grynteriet igen.
Jeg har fået at vide at maven rigtigt går i gang omkring kl. 5 om morgenen og måske er det det der sker hver dag. Han laver også meget tit i bleen på dette tidspunkt eller tidligere på natten. Han havde også nogle problemer med maven da han var mindre, men de er tilsyneladende væk – i hvert tilfælde om dagen. Vi opsøgte en zoneterapeut og syntes at det hjalp.
Nå, jeg håber du kan finde hoved og hale i det hele, for jeg er i tvivl om hvorvidt jeg stimulerer ham nok i løbet af dagen, om han keder sig eller hvad der gør at han sover og er så træt hele tiden.
Venlige hilsner fra
Mette