Svar: Dårlige sovevaner - 4 mdr.
14. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Nu hvor din dreng er blevet 4 måneder, så vil jeg foreslå dig at du begynder med lidt skemad. Dette foreslår jeg fordi det vil være med til at give jer lidt fast ro og struktur omkring dagen og det vil være hensigtsmæssigt i forhold til hans søvnrytme generelt.
Starte med 4-5 tsk og øg ham så langsomt, når han mestrer teknikken, så synes jeg du skal begynde at tilbyde ham to gange dagligt - ikke meget, bare ½ dl x 2 dagligt. Han er jo en stor dreng, så han vil sandsynligvis være fint parat til dette og du kan også overveje om du vil til at introducere ham for en flaske - så kan far tilbyde en flaske inden sengetid ...
Derudover vil jeg anbefale at du trækker tiden lidt inden du putter ham om dagen, han må gerne være vågen lidt mere end 2 timer af gangen nu.
Jeg vil også foreslå dig at du når han har fået mad og mælk og skal puttes at du så triller ham en tur i barnevognen. Prøv inden middagsluren at elevere ryglænet lidt. Han er stadig for lille til at sidde op, men han må gerne ligge lidt skråt i vognen, det kan også være en dyne eller pude du giver ham i ryggen og lad ham så ligge og kigge og falde i søvn imens du triller ham en tur.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i jeres seng
Morgen 7: Vågner og dagen begynder, vil måske gerne ammes lidt igen inden I står op og det er helt fint. Skiftes, leges med osv. som I plejer.
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur (faktisk en time senere end han plejer) og må gerne ammes mere eller mindre i søvn, se beskrivelse senere i brevet.
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse. Evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur. Læg ham i vognen imens han kan ligge og kigge lidt ud, tril ham og lad han prøve at falde lidt i søvn selv. Put ham ikke til middagslur før omkring kl 12.30-13
Eftermiddag 15-16: Ammes
Tager sin 3 lur
Aften 18: Tilbydes igen lidt grød med frugtmos, vand af kop. Ammes evt efterfølgende
Puttes til natten med amning eller en flaske mme eller vælling 19.30-20
Sen aften 23-01: Ammes
Nat 24-06: Evt. amning x 1 ...
Du har naturligvis ret i at 12 timers søvn er i underkanten for en dreng på kun 4 måneder og du fortæller jo også at han godt kan sove mere, hvis han ligger hos dig - han har altså brug for den søvn.
Min tanke er at du skal forsøge at se lidt mere på klokken og ikke putte din dreng 'før tid er' i håb om at han så stille og roligt kan lære at sove nogle lidt længere stræk. Du skal være forberedt på at det tager lidt tid at få hans indre ur til at følge denne plan og der skal naturligvis være plads til fleksibilitet, men forsøg at trække tiden lidt efter lidt så han stille og roligt er vågen i længere tid og derfor også forhåbentlig sover lidt længere, når han så sover.
At lære ham at være i barnevognen og forbinde dette med noget rart og dejligt kan du gøre ved at putte ham vågen, lade ham ligge og kigge ud på verden imens du triller af sted ... Det at han falder i søvn der, hvor du jo vil have ham til at sove, kan også gøre at han så sover mere roligt og trygt bagefter. Falder han i søvn i din favn og så under skift af søvnfase oplever at være et andet sted, så vil han naturligt vågne op og vil ikke sove videre.
Det er naturligt at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng eller barnevogn og det kan her være en rigtig god idé at svøbe ham eller lade ham sove i en sovspose som f.eks. voksiposen - det taler årstiden dog ikke helt for og i stedet kan du så forsøge at putte ham svøbt i et lidt tæt tæppe.
Når I lægger ham fra jer, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i sengen eller barnevognen. Han er stadig svøbt og han vil også have glæde af en sut eller sutteklud ...
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Hvis I vælger at forsøge med en flaske til natten, så kan denne også gives i sengen, så han ikke oplever at skulle flyttes efter at have spist, men så han ligesom kan sove videre, der hvor han er faldet i søvn ..
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske