Svar: Søvn - 12 mdr.
13. juni 2008
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Dette er nok for tidligt for din datter men det er vigtigt at du får ændret på hendes søvnrytme, så hun sover to lure dagligt til faste tider. Når hun powernapper så meget som hun gør, så er hun naturligt ikke parat til at sove, når hun skal og derudover er det svært at passe hverdagens rutiner ind, tidspunkter for mad osv. som er nødvendigt for en god søvn.
Samtidig skal hun nu i vuggestue og hverdagen ændrer sig - I er derfor nødt til at arbejde på en hverdag, en struktur på dagen som vil hjælpe på jeres datters søvn og indkøring i daginstitution.
Morgenluren er nødt til at være slut. Hun skal ikke længere sove om morgenen men skal sove formiddagslur. Når hun vågne tidligt, så må du forsøge at trække tiden lidt inden hun kommer op - tag hende over i din seng og se om hun så puttende ind til dig kan sove bare 20 minutter mere.
Når hun viser træthedstegn til morgenlur, så må du forsøge at rykke tidspunktet, så hun stille og roligt dag for dag puttes senere og senere. Hun skal ikke have morgenmad, når hun vågner kl. 05, så vil hendes krop vågne fordi hun er sulten, hun skal i stedet have morgenmad mellem 7-8 og så må hun puttes bagefter.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Kommer ind og putter i mors seng
Morgen 7-8: Havregrød, sødmælk eller letmælk af kop
Formiddag 9: ½ banan, ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30 sover måske 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, meget gerne fiskepålæg af forskellig slags. Tilbehør af rester fra aftensmaden, pastaskruer, frikadelle, kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, agurk osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur herefter og sover måske 1 times tid eller 1½.
Eftermiddag 15: En lille portion tykmælk, neutral yoghurt med frugtmos eller lignende, ½ bolle med smør og ost, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Evt. Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, majs, ærter, gulerod, avokado, rød peberfrugt, agurk, et stykke knækbrød eller lignende, vand af kop.
Aften 18-19: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Hun kan spise det samme som I andre. Evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert, mælk af kop.
Puttes til natten ca kl. 20
Jeg håber at denne plan giver dig en idé om hvordan en hverdag kan se ud som både tilgodeser hendes behov for søvn og mad, men som også gør det muligt at holde lurene nede på to og samtidig passe ind med rutinerne i en vuggestue.
Det er som sagt meget vigtigt at du forsøger at arbejde efter en dagsplan der ligner denne og du må prøve at kigge lidt mere på klokken end på de signaler din datter sender. Som sagt foreslår jeg at du allerede fra morgenstunden forsøger at flytte hendes morgenlur lidt dagligt, så det ender med at blive en formiddagslur i stedet.
Der er ingen tvivl om at din datters motoriske uro og det at hun er begyndt at rejse sig og gøre klar til at gå lidt rundt også er medvirkende til en urolig søvn. Men som udgangspunkt tænker jeg altså at det er hele hendes rytme der skal ændres lidt ved...
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske