Svar: Putning og falsk strubehoste
9. juni 2008
Alder:
15 mdr.
Kære mor
Falsk strubehoste ses hyppigt hos børn og det skyldes en virus, som giver betændelse omkring luftrøret og hævelse omkring stemmelæberne. Da børns plads i halsen, ved luftrør og stemmelæber er meget lille, så skal der ikke så meget til, før barnet bliver påvirket og kan få vejrtrækningsbesvær. Det betyder også at der hos jeres søn sandsynligvis på grund af lille plads sker en hævelse ved stemmelæberne, når han græder meget og så kan I hører den der søløve-hoste som er så karakteristisk for sygdommen.
Det er sådan at falsk strubehoste ofte starter i forbindelse med en forkølelse, men den kan dog også komme uden forvarsel og barnet behøver ikke have feber eller andet. Det betyder dog også at de børn som har det, ofte har det mere end en gang. Du kan således ikke satse på at I efter denne omgang vil være forskånet for det igen - nogle gange kommer det igen, hver gang det bliver vinter og barnet bliver forkølet. Det er typisk, at hosten tiltager og vejrtrækningen bliver besværet, når barnet bliver lagt ned. Det skyldes, at hævelsen omkring stemmelæberne tiltager, når barnet ligger ned. Derfor hjælper det at sidde op.
Hvert 3. barn med falsk strubehoste vil ofte opleve at få anfald af det flere gange og det er især de mindste børn der er hårdest ramt. Når barnet bliver omkring 5 år, plejer det at aftage. Det er her vigtigt at sige, at Falsk Strubehoste er godartet, det er sjældent at vejrtrækningen bliver så påvirket at det kræver indlæggelse. Det er dog rigtig godt at I har fået ham lyttet på og vurderet af lægen af flere omgange.
Jeg er helt enig med jer I at det vil være rigtig godt at jeres dreng lærer at sove på sit værelse og med tanke for at hans skal ligge lidt højt med hovedet, så tænker jeg at I enten kan sætte klodser under hans seng eller hæve madrassen i hovedenden, så sengen eller madrassen bliver eleveret lidt.
Samtidig tænker jeg dog også at han lyder til at være meget tryghedssøgende i øjeblikket og det er rigtig svært for ham at falde til ro. Han falder bedst til ro når far putter og derfor er det naturligvis far der skal gøre det. Det lyder som om at jeres dreng lige nu forbinder sengen med noget som ikke er rart, han græder med det samme I nærmer jer sengen. Det lyder også som om at han i øjeblikket ikke har problemer med falsk strubehoste når han sover - det kommer kun, hvis han græder, hvorfor I naturligt forsøger at undgå dette.
Jeg tænker derfor om det kunne være en mulighed at I tog en stor madras på gulvet i hans værelset og far så satte sig med ham, når han skulle sove, gav ham lidt lunt at drikke (fordi det er dejligt i halsen og løsner lidt) og så lod ham sidde eller halvt ligge hos far imens han får læst godnathistorie. Stille og roligt kunne far så sidde mere og mere ved siden af og tilsidst vil jeres dreng kunne lægge sig ned med far ved siden og falde i søvn. Herefter var det måske tid til en seng uden tremmer, så kunne han blive puttet i sengen, far siddende på sengekanten og på den måde stille og roligt lære at sove selv. Mor kunne således også begynde at komme lidt på banen igen og I forældre kunne skiftes til at være den der læser højt.
Det er sådan at jeres dreng lige nu aldersmæssigt ligger på grænsen til at han begynder at forstå at I er der selvom han ikke kan se jer. Det er omkring 16 måneders alderen at børn begynder at skelne dette og have fornemmelsen for at I er inde i stuen og stadig er der for ham. Det er dog nødvendigt at han er rask og helt tryg ved at I går og derfor synes jeg at I skal give ham den ekstra tryghed og nærhed han har behov for lige nu.
Samtidig kan man så diskutere behovet for søvn i løbet af dagen. De fleste børn vil mellem 12-18 måneder kunne nøjes med en lur i løbet af dagen. Jeres dreng står dog forholdsvis tidligt op og det kan godt være at han af den grund ville trives bedre med en kort lur om formiddagen og en middagslur. Problemet er nemlig at hvis han sover en lang lur for tidligt på dagen, så har han svært ved at holde sig vågen til om aftenen, derfor falder han omkuld om eftermiddagen og powernapper der og den lur vil så påvirke nattesøvnen. Derfor kan det være bedre at arbejde på en lille formiddagslur i stedet.
Jeg vil derfor foreslå jer at når han er stået op kl 6 og måske viser træthedstegn kl. 9.30, så putter I ham til formiddagslur. Han skal dog ikke sove mere end 30-45 minutter, så skal han vækkes ellers kan han ikke sove til middag. Og når han så har fået frokost og har leget lidt, så kan han få sin middagslur. Her kan han så sove en times tid, max 1½. Det kunne f.eks. være fra kl. 13-14.
Alternativet er at se om han kan holde sig vågen om formiddagen og nøjes med at sove fra 12-14 og således trives med en lur her. Det kunne også være rigtig fint.
I skal altså vurdere om I kan finde en rytme med en kort formiddags og middagslur eller en længere middagslur, som så ligger efter frokost. Tidspunktet her er vigtigt i forhold til at han kan undvære powernap om eftermiddagen, hvilket naturligt vil påvirke putningen om aftenen - sover han en lur sen eftermiddag, så skal han naturligt ikke i seng kl 20, men vil først være parat senere ...
Jeg håber I kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske