Svar: Sovevaner og rytme
9. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Anne
I forhold til din drengs søvnvaner, så tænker jeg at hans natlige uro og søgen mod brystet ikke handler om mælk eller væskebehov, men mere handler om at det er måden han finder ro på. Han har i kraft af sin alder en masse fysisk uro og når han vågner om natten, så hjælper brystet ham til at komme videre i søvnen - det er altså tryghed for ham.
Derudover tænker jeg at din dreng jo aldrig rigtigt har været god til at sove lange lure i løbet af dagen, så vidt jeg husker og at der derfor også ligger lidt vane bag måden han sover på nu. Du har et eller andet sted ret i at søvnen om dagen og natten kan hænge sammen og det er en udmærket idé at arbejde lidt mere på fast rutine og rytme om dagen - både med hensyn til søvn, mad og mælkeindtag.
Jeg kan godt forstå dine tanker med supplement med flaske og tænker at det godt kan være en løsning for jer. Det vil i hvert fald kunne frigive dig til nogle andre ting en gang imellem og det fornemmer jeg at du har behov for. Der er jo heller ingen der siger at du ikke stadig kan amme et par gange om dagen - det behøver jo ikke være enten eller, det må du gøre som du mener det er bedst.
Da han nu er 5½ måned og søger brystet så meget som han gør, samtidig med at du synes det virker som om at du ikke mætter ham nok, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge med skemad 3 gange dagligt. Det vil her være rigtig godt at du giver både grød og grøntsagsmos og at grød max udgør 2 af dagens måltider. Fra 6 måneders alderen skal han til at have kogt kød eller fisk i sin grøntsagsmos og derfor er det ren mos du skal give ham. Normalt giver man enten grød eller grøntsagsmos, men man kan sagtens i en overgang blande de to som du har gjort, for at give en blidere overgang fra det ene til det andet.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Kommer over i mors seng og ammes her, sover lidt videre.
Morgen 7.30: Grød med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur. Det vil være en god idé, hvis du kunne begynde at slå morgenlur og formiddagslur sammen til kun en lur.
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos eller grøntsagsmos eller meget gerne begynde med ren grøntsagsmos og vand af kop
Ammes og puttes til lur kl. 12.30-13
Eftermiddag 15: Ammes
Powernapper sen eftermiddag som nu
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, vand af kop. Evt. amning (også selvom han senere får flaske, simpelthen et tilbud for at kunne undvære om natten)
Puttes til natten kl. 19-19.30 med en flaske mme eller vælling
Sen aften 23/24: Amning eller flaske
Nat 23.30-05.30: Så vidt muligt forsøge at springe amningen over midt nat - har han fået mad og mælk som ovenfor beskrevet burde han ikke have behov.
Hvis han absolut vil have brystet midt nat og er for ked af det, risikerer at vække storesøster osv. så må du tilbyde ham brystet men gøre det kortvarigt. Lad ham få trygheden og lad roen komme over ham, men forsøg så at trække brystet ud af munden på ham, så han ikke får lov til at fylde sig med mælk. Forsøg så at sætte noget andet i stedet.
Måske kan din mand lægge sig med ham, vugge ham, berolige og betrygge ham, give ham masser af nærhed og fysisk kontakt - men af gode grunde ikke noget bryst ...
Det kan være en udmærket idé at forsøge med flaske sen aften for at se om det kan gøre en forskel og du må naturligvis også gerne erstatte amningerne om dagen med flaske, for at se om hans søvnmønster så ændrer sig i løbet af dagen også. Lige nu sover han jo mange små lure og som du kan se, har jeg prøvet at lave en plan som kan ændre lidt på dette. Blandt andet tænker jeg at en lidt længere formiddagslur i stedet for to små ville være rigtig godt.
Mit råd er derfor også at du forsøge at ændre lidt på puttetiderne om dagen, indfører et måltid mere, forsøger at holde lidt ekstra gang i ham, så han først sover, når han er helt klar og derfor forhåbentlig, godt fyldt op af mad, mælk og indtryk - kan sove lidt længere - hvilket igen forhåbentlig kan påvirke nattesøvnen i positiv retning (det har du jo oplevet enkelte gange før) ...
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske