Brev:
Sovevaner og rytme
9. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Sovevaner og rytme
Hej Helen
Jeg har brug for et råd til hvordan min søn kommer ud af sit dårlige søvnmønster. Han er 5½ måned (vejer 8,5 kg) og hans spise-/sovemønster ser p.t. således ud - alt er cirkatider:
Kl. 7 amning
Kl. 8 lur på ½ time
Kl. 9.30 amning - måske suppleret med flaske på 80 ml, da han den seneste uge ikke har virket mæt nok.
Kl. 10.30 lur på ½ time
Kl. 11 amning
Kl. mlm. 12 og 13 - grød m. frugtmos - tilbydes 1dl, men spiser kun halvdelen eller mindre. Tilbydes amning bagefter, men er langtfra altid interesseret.
Kl. 13 lur på ½ time
Kl. 14.30 amning
Kl. 16 lur på ½ time
Kl. 17-17.30 grød med grøntsagsmos - tilbydes ca. 1½ dl og spiser godt. Bliver ikke tilbudt amning herefter for iflg. aftale med egen SP får han en flaske før sengetid.
Kl. mlm. 18.30-19 bliver lagt i egen seng (putteritual på ca. 45 min.) og drikker ca. 160 ml mme (kan ikke drikke mere).
Kl. 22 amning i hans værelse
Kl. 01 amning i hans værelse
Kl. 03 amning i hans værelse (denne amning virker han ikke særlig sulten – det virker mere som en vane).
Kl. 04 eller 05 vågner - bliver taget op og bliver lagt ved siden af mig eller faderen i andet rum for at få ham til at falde i søvn igen - det lykkes indimellem. (Jeg er helt klar over, at her bør vi lære ham at falde i søvn igen af sig selv, men vi er jo trætte…)
Får meget vand, da han elsker det.
Jeg er ved at være fuldstændig færdig af de natamninger i kombination med den tidlige opvågning. Hvis jeg bare skulle klare en af delene, ville det gå, men kombinationen er bare for meget. Min mand og jeg har selvfølgelig begge forsøgt at tilbyde ham sutten, men så græder han, og vi har endnu ikke haft den helt store kampgejst til at være vedholdende – 1. hvis det er sult, skal han jo selvfølgelig have mad. 2. vi har en 5-årig datter, som vi helst ikke vil have vækket pga. hans gråd.
Jeg er meget, meget tæt på at gå over til udelukkende at give flaske, nu hvor jeg allerede har ’holdt ud’ i næsten 6 mdr. med amning. Jeg ville ikke have haft noget imod at fortsætte nogle måneder endnu med morgen- og aftenamning, men aftenamningen er jo allerede delvist erstattet med mme og efter mine morgenamninger virker han ikke længere mæt.
Er det ikke en løsning at gå over til flaske for at gøre ham mæt og dermed forbedre nattesøvnen? Kunne det være en løsning at give ham vælling kl. 22? Hænger hans korte lure også sammen med det forstyrrede søvnmønster om natten? Jeg synes nemlig, at der de sjældne gange, han har sovet med kun 1 amning om natten, har haft længere lure om dagen. Det skal siges, at han kun meget få gange i sin levetid har sovet lure om dagen på mere end 1 times varighed.
Håber du kan hjælpe mig…
PS! Er det korrekt, at han helst skal have ren grøntsagsmos til aftensmad - dvs. uden grød iblandet?
Med venlig hilsen
Anne