Brev:
Hård afføring og skemad
9. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Hård afføring og skemad
Hej Helen,
Vi har en søn på 6 mdr. som er meget glad og aktiv, men desværre er hans afføring meget hård – han græder, eller retter skriger, altid før, under og efter at han skal af med noget og der går gerne 2-3 dage mellem at han har afføring, og så kommer det i 2-3 portioner over 2-4 timer
Han har fået MME fra han var 5 dage gammel. Han gylpede meget og sundhedsplejersken anbefalede at vi brugte johannesbrøds kernemel i hans mælk. Da han i forvejen havde hård mave begyndte vi samtidig at give ham medilax – så både johannesbrød kernemel og medilax har han fået fra han var 1 – 1½ mdr gammel. (Vi har altid bruge meget mindre johannesbrøds kernemel end der står på pakken, og stoppede helt med det for 3-4 uger siden))
De sidste par måneder har hans afføring været ekstrem hård, så vi har øget mængden af medilax, så nu får han ca. 3 tsk om dagen og for et par uger siden var han til zoneterapi fire gange. Han får grød (majs eller boghvede) med æble- og sveskemos eller pære- og sveskemos, og så får han øllebrød (kun den sidste uge) – han får af og til lidt ”ren” sveskemos. Som regel er det to gange om dagen at han får grød eller øllebrød, men han spiser kun mellem 50 og 100 gram pr. måltid.
Han gylper og kaster op jævnligt og de gange han har fået kartoffel- og grøntsagsmos, hvilket han spiser endnu mindre af, er det helt sikkert at han kaster op bagefter – så derfor er det flere uger siden at vi sidst har forsøgt at give ham mos. Vi masserer jævnligt hans mave, både med hænderne, men også ved at føre hans knæ op i maven på ham (med uret)
Han drikker omkring 1 liter MME (1:1 grøn alumin og NAN1) om dagen – han får først mælken 30-45 minutter efter at han har fået grød/øllebrød, så det er formentlig ikke derfor at han ikke vil spise større mængder
Men det er vel ikke alle børn der kan lide/tåle kartofler? og hvordan erstatter man så det/de måltider? Vi har på det sidste snakket om at vi skal prøve at give ham grøntsagsmos uden kartofler, men har ikke forsøgt det endnu. Vi har også lige købt sød kartoffel, men har endnu ikke forsøgt at give ham det.
Og sidst men absolut ikke mindst, så er det noget svært at få ham til at drikke vand. De sidst par dage er det dog lykkedes af få en smule i ham, når det bliver serveret i kop (det ville han absolut ikke for blot få dage siden) – for uger siden ville han drikke lidt vand af flaske, hvis det var sødet med lidt medilax, men det gider han heller ikke mere (vi har også prøvet med kamillethe og fennekelthe, men desværre uden noget positivt resultat).
Heldigvis er han en meget glad og tilfreds dreng og meget aktiv (spræller rigtig meget med benene og vender sig ofte fra ryg til mave og tilbage osv) det er lidt tid siden at vi har vejet ham, men jeg vil skyde på at han vejer godt 8 kg nu og er ca. 72 cm, og han virker stærk, så jeg er helt tryg ved han fysiske tilstand. Men det er hårdt at være tilskuer til, når han har ondt i den lille mave og vi ikke ved hvad vi skal gøre for at hjælpe ham. Så jeg håber at du har mulighed for at give os nogle gode råd – på forhånd tak.
Mange hilsner
fra Annette