Svar: Korte amninger på 5-7 minutter
15. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Hvis din søn trives og tager på i vægt, må du gå ud fra at han får hvad han har behov for. Der er enkelte børn som spiser utroligt hurtigt, som din søn. De spiser dog ofte også hyppigere.
Hvis du fornemmer at du fortsat har en del mælk i brystet efter amning, så kan du forsøge at få ham til at spise lidt mere af det ene bryst ved at gøre følgende:
Du lægger til på den ene side i traditionel stilling som du plejer. Når han slipper og ikke gider mere, så kan du evt. holde en afledningspause ved at skifte ham og så lægger du ham til det samme bryst, men bruger bare tvillingestillingen. Det betyder at han tror at han bliver lagt til modsatte bryst, men du snyder ham og ligger ham til på det samme, simpelthen for at se om han så vil tage 'den fede' mælk ud.
Du kan også gøre det at du tager en sprøje med lidt modermælk i og drypper ind i mundvigene på ham, når han slipper og ikke rigtig har lyst til at tage fat igen, simpelthen fordi han derved smager at der er mere at komme efter og dermed måske kan lokkes til at blive ved lidt længere.
fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske