Svar: Vil ikke spise kartoffelmos
8. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Kristine
Der er mange børn som ikke bryder sig om kartoffelmos og derfor synes jeg at du skal forsøge at lave en mos helt uden kartoffel. Du kan sagtens tilbyde hende mos af alle andre grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Derudover tænker jeg at det er for tidligt for din datter at give hende mos som kun er moset med en gaffel, mange børn er 7-8 måneder inden de kan finde ud af at spise dette. Det vil derfor være rigtig godt at blende maden til hende - hvis du har en stavblender vil det være rigtig praktisk. Lige netop kartoffel kan ikke stavblendes, men du kan sagtens blende alle andre grøntsager og blande på kryds og tværs, så hun får forskellig smagsvariation. Brug lidt mme eller sødmælk i mosen så konsistensen bliver lidt mere lidt og tilsæt også ekstra fedtstof.
Struktur i grøntsagsmosen laver du i stedet ved at tilsætte lidt kogt kød eller fisk i mosen. Fisk kan være laks eller rødspættefileter du laver i ovn, det kan også være lidt tun fra dåse, indmaden af en fiskefrikadelle, eller lidt sildepostej. Hvad du nu synes er lettest og hvad I andre spiser. Med hensyn til kød, så er det en god idé at starte med lidt kogt hakket kød. Det kan være kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. du kan også give hende indmaden af en stegt frikadelle.
Det er ikke meget der skal bruges i hver portion, det er kun for at give en lille smule struktur og smag.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske