Brev:
Svær at få til at sove om aftenen - 10 mdr.
30. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Svær at få til at sove om aftenen - 10 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig, fordi vores datter på snart 10 måneder, er meget svær at få til at sove om aftenen.
Først lidt om vores dag:
Hun vågner mellem kl. 7.00 og kl. 7.30
Morgenmad, kl. 8.00, hun får enten øllebrød, havregrød eller babygrød med frugtmos.
Vi leger og hygger, hun får tøj på og børstet tænder.
Formiddagslur, kl. 9.30, hun sover mellem halvanden til to timer.
Frokost, mellem kl. 12.00 og 12.30. Hun får kød, grøntsager, rester fra aftensmaden, rugbrødshapsere og lidt frugt. Alt sammen skåret i små stykker, du hun KUN vil spise selv.
Vi leger eller går en tur.
Middagslur kl. 14.30, hun sover mellem halvanden til to timer. Hun får nogle gange en flaske mme inden luren.
Eftermiddagsmad kl. 16.30. Hun får lidt brød, frugt, grøntsager eller tykmælk med frugtmos.
Far kommer hjem og leger ☺
Aftensmad kl. 18.00, hun får familiens mad i små bidder, det kan f.eks. være grøntsager, kød, fisk, pasta, frugt m.m.
Kl. 19.30. får hun bad, nattøj på, børstet tænder. Alt dette sker i rolige omgivelser med nedrullede gardiner og mens vi hører godnatmusik. Nu er hun meget træt!
Kl. 20.00 bliver hun puttet i sin seng. Inden får hun en flaske mme, hun falder tit i søvn mens hun spiser, men vågner når vi ligger hende i seng.
Det kan tage op til 2 timer før hun sover. Vi har prøvet at side hos hende, med en rolig hånd på hendes mave. Vi har prøvet at gå fra hende, hvor vi går ind til hende med jævne mellemrum og putter hende igen og igen. Jeg synes snart at vi har prøvet alt.
Hun sover på sit eget værelse i sin egen tremmeseng. Hun hører godnatmusik.
Hun er egentlig ikke ked af det, faktisk ret glad – hun griner og stiller sig op i sengen og tumler rundt. Men hun er samtidig meget meget træt og gnider øjne og ser træt ud.
Hun er begyndt at kravle, rejse sig op af ting, gå små skridt med gåvogn, selv sætte sig op og ruller meget. Alt dette er noget der er sket inden for de sidste 3 uger, inden da sad hun kun på numsen.
Hun har altid haft en sund appetit og været glad for mad. Men på det sidste, har hun ikke rigtig ville spise. Hun leget med maden, spytter det ud igen, tværer det ud på bordet og i hånden eller kaster det på gulvet. Hvis hun ikke spiser nok – sover hun også dårligt, vågner tit om natten og er svær at putte.
Vi prøver at være tålmodige og positive, og tilbyde hende meget forskelligt. Hun vil slet ikke have mos længere – hun vil selv spise! Nogle gange kan jeg liste lidt mos i hende, hvis hun er koncentreret om noget andet f.eks. en legeting.
Hun er meget god til at sove om dagen. Jeg putter hende i hendes barnevogn eller klapvogn, og hun falder selv i søvn på få minutter.
Det blev til en længere roman, det må du undskylde.
Håber virkelig at du kan hjælpe, for vi er ved at være meget trætte og fortvivlede.
Venlig hilsen
Mette