Svar: Drikke af kop og sove inde/ude
11. marts 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Kirsten
Med hensyn til kop, så kan det være en fordel at begynde med et lille bæger eller et snapseglas, simpelthen fordi din drengs mund og ansigt endnu er så lille, at det kan være vigtigt at kunne se over glasset og også at kunne forme læberne efter en lille runding. børn der bliver ammet meget har normalt en vældig god kæbemuskulatur og vil være gode til at drikke at kop, så det skal nok komme. Giv ham tid til at lære det.
Med hensyn til kost og antallet af skemad, så kan du godt forsøge dig med tre måltider skemad, hvis han virker interesseret og sulten, ellers kan du vente lidt. Nogle børn spiser meget hurtigt tre måltider, hvor andre er længere tid om det. Du kan forsøge oghvis han kan kapere det er det fint, ellers så vent til 6 mdr´s alderen med de tre måltider og så øg ham til 4 måltider omkring 7 mdr´s alderen.
Et tredie skemåltid kan du lægge ind før amning kl 14, så han starter med lidt skemad og så spiser færdig hos dig. Efterhånden som han spiser mere og mere skemad, vil han spise meindre hos dig og det er helt i orden. Så meget som du ammer (flot!) vil du sagtens kunne blive ved at amme f.eks. morgen og aften længe.
Med hensyn til hans hårde mave, så er han jo stadig ikke så gammel og hans tarmsystem skal lige vænne sig til den nye mad. Hvis du har mulighed for at malke lidt ud, kunne det måske være et forsøg værd at lave grøden på din egen mælk og ikke på erstatning. Du må også godt give ham en lille smule frugtmos på grøden, det kan også hjælpe på maven.
Sørg der udover for at han bliver bevæget så meget som muligt. Hjælp ham med at trille og dreje, lav cykelbevægelser med hans ben og give ham evt lidt mavemassage. Her kan du med to fingre køre i cirkelbevægelser rundt omkring navlen i urets retning, brug evt. lidt olie eller mild creme.
Er det helt slemt kan du også give ham lidt laktulose, som kan købes på apoteket. Han må få 1 ml pr kg x 1 dgl.
Med hensyn til at sove inde og ude, så er det helt normalt at der er forskel på dette. Det kan skyldes at han ude sover i sin barnevogn og er tryg ved denne. den har tættere sider og er ikke så bred som sengen. Her kan det være en mulighed at tage vognen ind. Det kan også være at sover sover bedre fordi det er køligere. Her kan du evt. åbne et vinde i værelset, hvor han sover, så det kommer frisk luft. Han skal naturligvis klædes på, så det passer til dette og vinduet skal frosynes med en 'sikkerhedstap' - hellere lidt for tidligt end for sent.
Fortsat held og lykke og tak for de pæne ord.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske