Svar: Kan det være tænder?
11. marts 2004
Alder:
5 mdr.
Kære mor i Kolding
Ud fra din beskrivelse kan det godt være tænder. Hvis han virker smerteforpint og også begynder at vågne om natten, fordi der er tænder på vej, så kan du hos lægen få en recept på "dolodent", som er lokalbedøvende. Det er meget vigtigt at bruge dette rigtigt,- det skal kun smøres/pensles på gummerne (med en finger eller en vatpind). Hvis det kommer på tungen eller over i svælget kan det bedøve disse steder og dermed være farligt for barnet, men brugt med forsigtighed kan det være en løsning.
Har han ondt pga tænder kan du give ham en kold gulerod at sutte på eller købe en bidering, som også kan hjælpe. De fået glatte eller 'med dupper' som kan kradse lidt der hvor tandkødet er ømt. Det er en god idé at lægge det du vælger lidt i fryseren inden, så det er koldt, da det hjælper på smerten.
Det kan også tænkes at din søn er blevet forkølet eller generelt føler sig lidt utilpas i øjeblikket. Også fordi han har fået røde kinder og dette er noget nyt. Du kan gå ind under syge børn, som du finder i min linksamling og læse om forskellige symptomer og sygdomme hos børn.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske