Svar: Jerndråber - 12 mdr.
9. marts 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Helene
Netop i 9-12 mdr´s alderen, hvor barnets vækshastighed fortsat er stor og barnet endnu ikke altid er i stand til at spise varieret nok til at få dækket sit jernbehov, er det særlig vigtigt at give barnet jerntilskud. Jerntilskudet skal blandt andet sikre at barnet har en optimal jernstatus ved udgangen af første leveår og dermed mindske risikoen for anæmi i andet leveår.
Man formoder at barnet fra 1 års alderen gennem kosten kan få dækket sit jernbehov. Du skriver at din søn snart er et år og at han spiser godt, hvorvidt han kan stoppe med jern nu afhænger således af, hvor tæt han er på at fylde et år og hvor varieret han spiser.
Vælger du at stoppe med jerdråberne nu er det en god idé at du sørger for at han får flere af de ekstra gode jernkilder (grønne grøntsager, indmad, makrel, tun, jordbær mv). Du kan også købe en multivitamin tablet, som indholder både jern og calcium, samt flere andre gode vitaminer. Køb dem som tyggetabletter, giv ham en dagligt og knæk den over i kvarte, så han nemmere kan spise den.
Derudover skal du være opmærksom på at hård mave også kan komme fordi din søn mangler væske. Sørg derfor for at han få væske nok i løbet af dagen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske