Svar: Overgang til fuld flaske og skemad
9. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Jane
Det er helt fint at du supplerer din amning med flaske og hvor længe du kan blive ved med det, må tiden vise. Som udgangspunkt tænker jeg at det må være dejligt for jer at du kan amme din dreng om natten og i løbet af dagen kan du så amme og give flaske efter behov.
I forhold til introduktion af skemad, så skriver sundhedsstyrelsen: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, fra sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", 2005).
Hvornår du skal starte med skemad afhænger således helt af hvordan du synes han trives med erstatning, hvor interesseret han virker i den mad I andre spiser, om han åbner munden bevidst, når du giver ham d-dråber på skeen, om han holder hovedet selv og drejer det efter ske/mad, om han vågner mere om natten og søger mælk hyppigere og tilsyneladende virker mere sulten, selvom du forsøger at øge mælkemængden.
Når jeg ser din plan for dagen så ser den umiddelbart fornuftig ud. Jeg kan dog forstå at du som regel ammer ham, når han vågner af en lur og så får han flaske inden han skal sove - er det rigtigt?
Det lyder derfor umiddelbart som om at din dreng får forholdsvis meget mælk og spiser meget hyppigt. Du fortæller at han ofte virker sulten, når han vågner af lur og du spørger mig samtidig hvordan du skal sikre overgang til flaske og skemad. Jeg tænker at det vil være helt naturligt på sigt at lade amning/mælk når han vågner blive erstattet af et skemåltid og vand af kop, derefter tilbyde flaske og så putte til lur.
Jeres rytme vil altså på sigt ændre sig og det vil gå stille og roligt i takt med at skemaden kommer til at fylde lidt mere. Til at begynde med vil rytmen dog være som nu og når du begynder med skemad, vil det være små skefulde og mælkeindtaget vil være det samme som nu. Der går altså noget tid (måneder) inden skemad kan erstatte et mælkemåltid.
Da han er vant til flaske, så kan du godt vælge at tilbyde vælling inden sengetid. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og det kan derfor være en overgang til den rigtig grød, som du så kan begynde med lidt senere. På den måde vil hans mave måske have lidt lettere ved at følge med.
Du kan godt tilbyde allomin 2 fra 4 måneder, hvis du oplever at det mætter din dreng lidt mere. Det er dog ikke noget du skal, hvis han trives godt med allomin 1, så kan du roligt bibeholde denne. I alderen 4-6 måneder bør din dreng kun tilbydes 2 flasker allomin 2 eller vælling - begge dele er tilskudsblandinger og han har brug for at få almindelig modermælkserstatning ved siden af - han kan ikke leve alene af allomin 2 og vælling. Proteinindholdet er for højt.
At din dreng vægrer sig mod at sove om aftenen tænker jeg er meget almindeligt for alderen. Han har svært ved at give slip på dagen og har brug for hjælp til at samle sig og finde ro. Når du ligger ved siden af ham, så føler han sig mere tryg og rolig end når han ligger alene, derfor mærker du en forskel her. At I bor med åbne rum har han jo været vant til altid, så jeg tror umiddelbart ikke at dette er specielt svært for ham. Han har bare brug for at I hjælper ham med at blive skærmet, når han skal sove.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o) God pinse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske