Brev:
Mad - afviser flasken
10. april 2008
Alder:
4 mdr.
Mad - afviser flasken
Hej,
Jeg skriver til dig fordi jeg efterhånden er temmelig frustreret over min søns madsituation. Han er knap 4½ måned gammel vejer 6,5 kg. og måler 66 cm. Så iflg. min sundhedsplejerske følger han normalkurven. Men han er en meget slank baby. Problemet er, at han ikke vil spise. Det har taget til over de sidste par uger. Han bliver fuldstændig hysterisk, spændt som en flitsbue og græder, når jeg forsøger at tilbyde ham en flaske mme.
Jeg synes efterhånden, jeg har forsøgt alt. Problemet er, at han aldrig melder sig, og gør opmærksom på, at han er sulten. Jeg har forsøgt at give ham små portioner med korte mellemrum (ca. 2 timer) eller lader der gå længere tid imellem måltiderne (fra 4-6 timer). Han er ganske enkelt ikke interesseret. Men jeg synes dog, at han virker sulten, søger efter flasken, men så snart han smager på indholdet spytter han både flask og mælk ud igen. Han har fået Nutramigen fra fødslen (begge forældre er allergikere), da amningen desværre aldrig kom til at fungere. Han har aldrig spist store mængder men i en længere periode har han spist ml. 700-850 ml. i døgnet, og det må jo være nok efter som han vokser på det.
Men jeg er naturligvis nervøs for, at han ikke bliver ved med at vokse som han skal, eftersom jeg ikke kan få ham til at spise. Er også nervøs for om han får væske nok. Det eneste tidspunkt på døgnet hvor jeg kan få ham til at spise uden problemer er om natten. Her melder han sig heller ikke, men jeg har valgt at tage ham op og give ham en flaske omkring kl. 02 eller 03 for at han da i det mindste skal få mere end de ca. 300 ml. det er lykkes mig at få i ham inden han bliver puttet omk. kl 20. Pt. kan jeg få ham til at spise ca. 130 ml. om natten. Før spiste han ca. 180 ml. om natten. Har også forsøgt at give ham endnu en flaske omk. kl. 23 eller til midnat. Men uden succes.
Jeg forsøger i øjeblikket at gå fra Nutramigen til NAN1 efter anbefaling fra sundhedsplejerske. Da spiseproblemerne jo kan skyldes, at han ikke bryder sig om smagen af Nutramigen mere. Men det ser desværre ikke ud til at have nogen effekt.
Spisesituationerne er efterhånden gået hen og blevet en kamp og en stor frustration fremfor en hyggestund for mor og søn.
Håber du kan hjælpe med et godt råd.