Svar: Ting og bevægelse
Hejsa
Det er helt normalt at børn udvikler noget før noget andet, hvis man kan sige sådan. Jeg synes f.eks. ofte at man oplever at børn der er utroligt gode til at tale og som taler flot og tydeligt hurtigt, vil være lidt langsommere motorisk, hvor børn der er hurtige motorisk, måske er lidt langsommere til at udvikle det verbale sprog. Det er naturligvis kun en fornemmelse jeg har og jeg kender ikke til undersøgelser omkring dette.
I må meget gerne hjælpe jeres datter med at komme op i kravlestilling og hjlæpe hende til at rokke frem og tilbage, når hun står på alle fire. I skal ikke begynde at flytte på hænder og fødder, men bare hjælpe hende med at rokke, da det er fra den rokkende stilling at barnet begynder at kravle.
Derudover så kan det være en god idé at bruge jer selv i leg med hende på gulvet. Hjælp hende til at klatre rundt på jer og trille, rulle, knuse. Find en stor papkasse der er åben i begge ender ...
... og se om I kan få hende til at bevæge sig ind igennem. Leg gemmeleg, hvor hun skal flytte lidt på sig, for at få øje på jer. Gyngeture er også godt, det udvikler også balancen. En dukkevogn eller en vogn der kan skubbes foran sig. Snurretop, bolde, balloner, trækkedyr osv - altså legetøj der på en eller anden måde bevæger sig og kræver at hun følger efter. Indret en skuffe et skab med forskellige ting, der kan tåle at komme på gulvet igen og igen. Der skal være noget spændende, som pirrer hendes nysgerrighed og giver hende lyst til at komme hen og se, hvad der gemmer sig.
Nogle børn er som jeres datter, tager ting op, undersøger dem, afprøver dem, udforsker og andre børn tager en ting op, ser på den og smider den. Det er vigtigt at lade barnet følge sit eget tempo og ikke sætte alt for mange grænser, når barnet har lyst til at gå på opdagelse.
Håber noget af ovenstående gav jer lidt idéer. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. december 2025 | Udvikling | 1 mdr.
Hej Helen Tak for sidste svar! Min dreng på 5 uger er pludselig begyndt...
27. november 2025 | Udvikling | 7 mdr.
7.5 måneder datter meget knyttet til mig
Kære Helen, Det kunne være rart med rådgivning vedr. min datters adfærd....
30. oktober 2025 | Udvikling | 12 mdr.
Hej Helen. Jeg har i et langt stykke tid været i tvivl om min søn adskiller...
27. oktober 2025 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Tak for dig og alle dine svar:) Min datter er nu blevet 8...
5. september 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Sproglig udvikling - pege og sige ord
Hej Helen. Min søn på 11 måneder, hverken peger eller siger ord. Jeg er i...
Viden om børn:
Sygt barn
Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.
Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.
Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...
Ærter
Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.
Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.
Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.
Ærter indeholder protein, samt...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.







