Svar: Spiser han for lidt? - 7 mdr.
25. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Bassemandens mor
Når jeg ser din plan for dagen, så tænker jeg umiddelbart at du skal have skruet ned for mælkeindtaget. Også når du efter et mindre skemåltid tilbyder stor mælkemængde, så vil det naturligt spille ind på næste indtag af rigtig mad. Det er helt fint at tilbyde flaske 4 gange dagligt med den alder din dreng har, men mængdemæssigt skal du passe på at han ikke får for meget. Mellem 8-9 måneders alderen kan måske nedsættes til 3 flasker dagligt...
En plan for dagen til et knap 8 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og 100ml er fint
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos eller frisk frugt, ½ bolle med lidt smør at gnaske i eller give små brødhapsere med fingrene. Vand af kop
Puttes til formiddagslur uden flaske ca kl. 10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, sildepostej, makrel, rognguf, smøreost og lignende. Grøntsagsmos med kød eller fisk ved siden af, det kan være rest fra aftensmaden eller det kan være grøntsagsmos fra glas. Det kan også bruges som smørbart pålæg. Vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mme ca kl. 13.30-14, drikker 200ml
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere udgangspunkt i det I spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags. Igen fokusere på at der både er mad i stykker og mad som er moset. Han må få lasagne, pasta med kødsovs osv. Noget af det moset og gives med ske, andet spiser han selv med fingrene eller med en gaffel. Han kan ikke spise med ske selv, men kan godt begynde at lære at bruge en gaffel. Evt. lidt frugtmos til dessert og vand af kop
Puttes til natten mellem 19-20 med en flaske mme eller vælling ca 200ml
Sen aften 23-24: Evt. en flaske mme, men det afhænger helt af indtaget i løbet af dagen i øvrigt. 100ml her mod at sove til næste morgen tidlig er dog helt okay. På dette tidspunkt påvirker mælkeindtaget ikke indtaget om dagen, så på den måde kan det være at foretrække og så skrue indtaget før f.eks. middagslur lidt ned.
Det tager tid at skabe nye rutiner og vende ham til at spise mere, få oplevelsen af at skulle spise og tilfredsstillelsen af at få mad i maven. Det er meget let at drikke sig mæt i mælk, det kræver ikke noget særligt af ham. Derfor foretrækker ham det og derfor er det vigtigt at du er opmærksom på at holde mælkeindtaget på et minimum.
Det er vigtigt med faste spisetider og vigtigt at fokusere på at lidt er bedre end ingenting. Det betyder således ikke så meget hvor stor en mængde der glider ned til at begynde med. Det handler lige nu mere om at han skal lære at spise ved bordet og have lyst til det, samtidig med at han skal forbinde det at sidde ved bordet og måden I gør det på, med at spise. Genkendelighed giver tryghed for børn også når det drejer sig om mad.
Håber at ovenstående plan hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske