Svar: Kravler ud af tremmesengen
24. marts 2008
Alder:
22 mdr.
Kære Pernille
Jeg kan ikke se hvad det er for en type seng I har, men det lyder som en rigtig god idé at fjerne tremmerne, evt. udskifte til en juniorseng eller lignende, nu hvor Alexander er begyndt at kravle ud af sengen. Det er helt almindeligt for alderen at han søger ud og har behov for at vide, at han kan komme ind til jer og den mulighed skal være der. Risikoen for at han falder og kommer til skade er for stor, når han kravler over.
Alexander er så gammel nu, at han godt ved at I er i stuen, når han bliver lagt for at sove for sig selv. Han forstår også at verden kan være farlig, begynder at få lidt fornemmelse for at han kan blive væk, at hvis han klatrer op, så kan han evt. ikke selv komme ned igen, hvis han løber kan han falde og slå sig osv. Verden åbner sig for ham og giver ham en masse indtryk som han skal bearbejde i søvne, men som også gør at han har brug for jer, når han skal falde i søvn.
Det lyder umiddelbart som om at Alexander aldrig rigtig har lært at sove rigtig godt og jeg kan godt forstå du synes det er ved at være lidt hårdt. Især fordi I også nu har en lillesøster som I er nødt til at tage jer af.
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke vågner fordi han har ondt - ørerne er oplagte at tænke på. Han kan godt have lidt væske på ørerne som kan genere om natten, men som ikke behøver være det store problem om dagen - trykket i ørerne stiger, når man ligger ned og alt efter hvor lang en middagslur han tager, er det ikke sikker at det behøver være et problem i dagtimerne. Det er klart at har han rigtig mellemørebetændelse, så vil han naturligvis være påvirket af det både nat og dag, så vil han også have feber, være pylret og generelt have det skidt.
Det bedste du kan gøre er at være rolig, putte dig ind til ham og læse en historie. Netop i kraft af hans alder, har han mere behov for fysisk kontakt. Om dagen løber han rundt og leger mere og mere selv, men nærheden har han stadig meget brug for og derfor er det naturligt at han søger dette ekstra meget om aftenen og natten.
Tænk over at sovestedet skal være trygt og rart. Dæmpet belysning, rolig atmosfære, sovebamse osv. hvad han nu kan lide og finder ro ved. Giv ham evt. en natlampe, som vil hjælpe ham med at se hvor han er, når han vågner og dermed berolige ham, hvis han drømmer.
Tilbyd ham gerne en banan og en kop mælk inden sengetid. Banen aktiverer serotonin i hjernen og det kan være med til at gøre ham søvnig og få ham til at slappe af.
Når du har gjort alt hvad du kan for at skabe rolige og hyggelige omgivelser osv. så han trygt kan sove, så sætter du dig og læser en lille godnathistorie, herefter kærtegner du ham blidt, fortæller ham at han trygt kan lægge sig til at sove, at du vil passe på ham, at du elsker ham osv. og så går du. Gå tilbage til ham jævnligt, så han mærker at du passer på ham og han trygt kan falde i søvn og sove i sin seng.
Når han stiger ud af sengen, så møder du ham stille og roligt, tager ham ved hånden, følger ham tilbage i seng og gentager igen og igen at du er der for ham, passer på ham osv. og at han trygt kan lægge sig til at sove. Nogle gange må man lige blive hos barnet lidt, sidde lidt på sengekanten, betrygge og berolige inden barnet så atter falder i søvn.
Som du selv er inde på er det lettere at berolige ham og få ham til at sove videre, når han vågner inden midnat. Når du først selv sover er det anstrengende at bruge energi på at få ham til at sove igen og derfor lettere at tage ham med ind i din seng. Han må også gerne sove hos jer, men på sigt er det godt for jer alle at han sover i sin egen seng. Jeg synes derfor du skal forsøge at følge ham tilbage i hans egen seng, også selvom han vågner kl. 01 eller 02. Hvis han derimod først vågner kl. 05/06 så synes jeg personligt at det er helt okay at han kommer ind til jer mod at han så kan sove lidt længere og dagen ikke skal begynde for tidligt:o)
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske