Brev:
Powernapper om dagen

Kære Helen
Vi har en dejlig søn på 3 mdr, som powenapper om dagen. Jeg kan stille uret efter ham. Om morgenen tager han 40 min og resten hedder 30 min intervaller.
Jeg kan gå ham i søvne, men det varierer ret meget hvor meget han får sovet og regner jeg mig nogenlunde frem og han er i den dybe søvn har jeg en halv time for mig selv.
Hvordan er det nu man regner sig frem med let og dyb søvn.
Jeg ved af erfaring at det bliver anderledes, vi har en søn på to år, men der gik jeg ligeledes meget og jeg vil jo gerne stoppe på et tidspunkt.
Som det er nu venter jeg altid med at gå før jeg kan høre han protesterer, i håbet om han lige pludselig en dag selv kan sove videre, men indtil videre har jeg ikke haft heldet med mig.
Han bliver lagt ved en 19:00 tiden, der er han super træt. Han sover godt om natten og vågner ved syv tiden. Der kan jeg efter en halv time få ham til at tage ...
... 40min.
Jeg kigger lidt mere på klokken, da jeg vælger han får tre lure, medmindre han slet ikke sover videre. Formiddags luren er den jeg har mest held med.
Jeg synes at selvom han powernapper, så sover han for det meste 11-12 timer om natten og så det løse om dagen, så jeg bør måske være tilfreds, men hvordan og hvornår kan jeg begynde at forvente en forandring. (ved godt det er individuelt, men udfra en ca)
Og hvad er det der gør at han powernapper??
Er der nogen neurologisk eller anden forklaring. Jeg ved at de endnu ikke har udviklet et søvnmønster, men hvorfor kan der være så stor forskel??
Jeg synes jo det er utroligt der ikke bare er en dag hvor han måske sov en time sammenhængende. Problemerne var der ikke i starten de kom omkring 2 mdr alderen.
Jeg ved jo tingene forandrer sig, men skal lige have en peptalk og gode råd, for lidt trættende er det altså.
Kærligst Hanne
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
20. oktober 2025 | Kost og ernæring | 3 mdr.
Hej Helen. Tak for dine gode råd til mit tidligere brev. Det har hjulpet...
6. oktober 2025 | Udstyr | 2 mdr.
Påklædning - efterår og temperaturer
Kære Helen Min dreng er nu 10 uger gammel og da vi de sidste dage har haft...
6. oktober 2025 | Diverse | 2 mdr.
Hej Helen Vores dreng er nu blevet 10 uger, og han trives umiddelbart rigtig...
6. oktober 2025 | Sovevaner | 2 mdr.
Hjælp søges efter 7 dage uden egentlig søvn
Kære Helen. Jeg har en dreng på 10 uger. Født med akut kejsersnit. Han sad...
4. oktober 2025 | Sovevaner | 2 mdr.
Søvn - Korte dagslure og sover godt om natten
Hej Helen Jeg har længe fulgt dig og brugt din bog om søvn, da min store...
Viden om børn:
Taktilsansen
Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.
Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...
Erstatning - modermælk
Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.
Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.





