Svar: Vil ikke sove til middag
26. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Rie
I forhold til din datters alder, så vil det være normalt med 2 lure i løbet af dagen, - en formiddagslur og en lur over middag. Ofte vil barnet sove 3 timer i løbet af dagen og så sove måske 11 timer om natten - altså ialt sove ca. 14 timer i døgnet - og det gør Lena jo faktisk. Hun fordeler det bare anderledes. Du fortæller jo at hun sover 12 timer om natten og så en to timers formiddagslur... og så er det jo nok sådan det må være.
Hun er jo glad og tilfreds, virker ikke ked af det, bliver ikke overtræt osv... og et eller andet sted må du så tro på at hun er i stand til at regulere sit søvnbehov selv.
Det er dog meget længe at være vågen fra kl. ca 12 til klokken 19 og udefra set, så ville en middagslur måske bare på ½ time være rigtig godt.. men igen, hvis hun trives på den anden måde, så lad det være. Hendes søvnbehov bliver jo som sagt dækket.
Hvis du vil prøve at få hende til at sove lidt om eftermiddagen, så kan du forsøge at lade hende starte med at sidde op i vognen og kigge ud. Lad hende opleve verden, mærke vinden i ansigtet, se på mennesker, livet osv. når I går en tur og først når hun så begynder at vise træthedstegn, fordi hun har fået alle disse indtryk, så putter du hende.
Det kan godt ændre sig igen - selvom hun ikke har behov for de to lure lige nu, så kan hun godt få behov for det om nogle uger. Hun er jo så småt igang med separationsfasen og i takt med at hun begynder at kravle på et tidspunkt og bruge sig selv mere fysisk, bevæge sig mere ud i verden osv. så ændrer søvnen sig igen. Du må derfor prøve at aflæse hende og putte hende, som hun virker til at have behov for. Planen for dagen ser fin ud, så fortsæt med at følge den.
Med hensyn til tænder, så er børn meget forskellige hvad angår tandfrembrud. De første tænder er ofte dem i undermunden og de bryder ofte frem mellem 6-10 måneders alderen, herefter følger fortænderne i overmunden - ofte i 8-13 måneders alderen, altså et par måneder efter de første.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske