Svar: At falde i søvn - 4 mdr.
22. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Carolines mor
Det lyder som om I har en stor og dejligt pige, som stortrives på mors mælk og som er rigtig god til at regulere sit behov for søvn. Det er helt rigtigt at hun ikke sover særlig meget i løbet af dagen, det bliver til mange små powernaps, men tilgengæld så sover hun jo så godt om natten og sammenlangt får hun således hvad hun har behov for af søvn.
Lige nu har hun en alder, hvor der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt. Hun triller rundt om dagen, bruger sig selv mere fysisk, bruger sine hænder mere bevidst osv. og samtidig så begynder hun også at være meget bevidst om hvor hun er og hvem hun er sammen med. Hun oplever således meget, suger mange indtryk til sig og skelner meget mere end tidligere mellem kendt og ukendt. Derfor vil nogle børn i denne alder let kunne blive lidt overstimulerede.
Da hun netop er en pige som følger utrolig meget med og som helst ikke vil gå glip af noget i løbet af dagen, så er der således en risiko for at hun om aftenen simpelthen er overmættet med indtryk og så er det hun har svært ved at slappe af i kroppen og overgive sig til søvnen.
Når de større børn har det sådan (for det er helt normalt) så kan man sætte sig hos dem, tale med dem om hvordan dagen er gået, hvad der er man har oplevet osv. og det at gennemgå det hele igen, hjælper dem til at bearbejde og dermed få en bedre søvn. Men det kan man ikke med en lille pige på 4 måneder og hvad kan man så..?
Jo jeg tænker at det er rigtig vigtigt at I i en periode er meget bevidste om ikke at lave alt for meget i løbet af dagen, prøve at gøre de samme ting, forsøge at skabe en lidt fast rutine uden for meget nyt at skulle forholde sig til.
Derudover tænker jeg at det er vigtigt at I forsøger med et fast putteritual. Det er rigtig vigtigt at jeres datter lærer at når de sker bestemte ting, så er det fordi hun skal sove. At hun lærer optakten og føler sig tryg ved det. Genkendelighed giver tryghed.
Det er helt naturligt for hendes alder, at hun har behov for brystet når hun skal sove og jeg synes ikke det er problematisk at amme inden inden søvn. Det er trygt, rart og nærværende og giver ikke dårlige vaner. På et tidspunkt skal hun jo ikke have bryst mere og så bliver putteritualet automatisk et andet.. Men jeg har også fuld forståelse for at I gerne vil at far kan putte og kan tage over. Alternativet til amning kan derfor være en flaske, som far giver og det kan I overveje.
I kan også forsøge at gøre det at du ammer, så I er sikre på at hun er godt mæt og så tilbyder hende en sut og en sutteklud. Så bliver sutten og suttekluden det som hun forbinder med at skulle sove, så blive det hendes genkendelighed, hendes substitut for brystet når mor ikke er der. Far kan således godt putte hende, når hun er mæt og træt, give hende sutten og kluden, stå lidt ved hende, holde hænderne på hende, vugge hende lidt imens hun ligger i sin seng.
Man skal jo som du skriver netop være sikker på hvad gråden handler om og hvis det som hos jer skyldes at hun er overtræt, hun afviser brystet, er rigtig ked af det og bare slet ikke kan finde roen, - ja så er det jeres opgave at hjælpe hende med at holde sammen på sig selv, hjælpe hende med at overgive sig til søvnen og det er her okay at hun protesterer lidt. Dr. Harry Zehnwirth som har skrevet "Sov godt - en guide til forældre med små børn" siger at nogle børn netop har brug for at græde. Når de græder, så kommer de af med overskudsenergi og bagefter har det det godt, er rolige og kan sove. Så hvis alle barnets basale behov er opfyldt (tryghed, mad, ren ble, kærtegn osv.) så er det okay at barnet græder et par minutter.
Det man så kan diskutere det er jo 20 minutter mod 2 minutter... jeg synes umiddelbart at 20 minutters gråd lyder af meget. Og hvis hun græder så meget og så længe og I kan høre at hendes gråd ændrer sig, hun er utryg og oprigtigt ked af det, så synes jeg at I skal tage hende op.
Selv om hun er en stor pige, så må I tage hende op og stå lidt med hende, vugge hende lidt. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv så at lægge hende fra jer, når I fornemmer at vejrtrækningen igen er blevet roligere, langsommere og når I kan se at hun er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover tungt.
Stille og roligt putte hende fra jeres favn ned i egen seng. Hold dynen om hende, så hun føler sig omsluttet og lad hende have sin sut og sutteklud hos sig. Stå lidt ved hende, hold hænderne roligt på hende, så hun fornemmer at hun ikke er alene og så hun hjælpes til at finde fysisk ro. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser og se om hun så ikke på den måde kan hjælpes til at sove videre, hjælpes til at falde i søvn.
Håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske