Svar: Skemad og dagsrytme
15. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Det lyder bestemt som om at Lucas er rigtig godt med, en stor og dejlig dreng, fint fremme i sin motoriske udvikling.
Når du begynder med skemad, så er det en god idé at starte med grød en gang dagligt, gerne i løbet af dagen, f.eks. til frokost eller om formiddagen. Start med få skefulde, 4-5 skefulde af gangen og øg ham så stille og roligt over nogle dage. Når han kan spise 3/4 dl, så kan du begynde at give ham 2 gange dagligt, hvor det ene måltid så fortsat er grød og det andet måltid, som du så giver om aftenen, er grøntsagsmos.
Det er en god idé at starte med en ren grød, så han lige vender sig til smagen og konsistensen, teknikken osv først og så derefter varierer lidt med lidt forskellig frugtmos.
Giv ham samtidig vand af en kop eller et snapseglas, så han stille og roligt også lærer at drikke det og på den måde.
Det er en god idé at give ham grød og mos først og så tilbyde ham flasken efterfølgende. Hans mælkebehov vil i starten være som det hele tiden har været og skemaden kommer således udover. I takt med at han spiser mere og mere skemad, så nedsættes hans mælkebehov automatisk.
En plan for dagen med 1-2 måltider skemad og flaske kan se således ud:
Morgen 8: Flaske med mme
Formiddag 9.30: Formiddagslur
Frokost 13: Forsøge med lidt grød og efterfølgende give flaske som nu
Eftermiddag 14.30-15: Middagslur
Sen eftermiddag 17: Flaske med mme
Powernapper
Aften 19: Forsøge med lidt grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 21, som nu.
Som du kan se kan du sagtens give ham de to måltider skemad dagligt ved siden af hans nuværende plan og med de flasker som han plejer at få. I takt med at han bliver ældre, så vil han også begynde at sove anderledes, omkring 6 måneders alderen vil mange børn f.eks. begynde kun at sove 2 gange dagligt. På den måde vil han også begynde at få behov for at spise mere på samme tidspunkter som I andre, vil måske gå lidt tidligere i seng osv.
Jeg håber at ovenstående giver dig et indtryk af, hvordan I kan komme igang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske