Brev:
Hvor er den off-knap? Søvn og snak
15. januar 2008
Alder:
16 mdr.
Hvor er den off-knap? Søvn og snak
Kære Helen
Først og fremmest tak for svar vedr. mad og flasker tidligere - det er en god ide med havregrød og vi er nu gået i gang med den plan. Jeg har et hurtigt ekstra spørgsmål, som jeg gerne ville høre din mening om.
Ingrid er som udgangspunkt altid rigtig glad, lige fra morgenstunden, også selvom vi er nødt til at vække hende i denne mørke tid - det er åbenbart ikke kun voksne der bliver lidt vintertrætte. Hun er i gang hele tiden derhjemme, og har altid været god til at lege selv. Hun er glad for at læse i sine bøger, men suser også rundt, og laver ballade - som man nu gør, når man er små 17 mdr. og veltilpas.
Men - vi har i knapt en måneds tid haft ret store problemer med at få hende til at falde i søvn om aftenen, også selvom vi kan se at hun er rigtigt træt. Det er som om hun ikke rigtigt kan geare ned, uanset hvor meget vi prøver at hjælpe hende - hun ligger og snakker med sig selv, synger og griner i timevis aften efter aften.
I går var et meget godt eksempel - hun havde ikke sovet ret meget i vuggestuen, hvilket resulterede i at hun var rigtigt træt, da vi kom hjem. Hun fik noget hurtig aftensmad, et dejligt bad, hvor hun legede godt, og så blev hun puttet kl 18.30, lidt tidligere end sædvanligt. Jeg tænkte "Der går fem minutter, så er hun væk", men nej - der var ganske vist stille i fem minutter, men så begyndte snakkeriet ellers, og stod på helt til kl. 21.30. Når man skal op kl. 07.30, synes jeg ikke det er søvn nok til sådan en størrelse - især ikke hvis hun ikke sover så meget i vuggestuen.
Det skal siges at vi kører en fast putte-rutine, og læser en bog, mens hun sidder og putter hos os med en dyne, mens vi holder hende tæt, også jvf. Fantastiske Forældre, som er en rigtigt god bog - tak for anbefalingen, men lige lidt hjælper det.
Dit råd til andre forældre, med at være i værelset sammen med hende, mens jeg stryger eller noget i den stil, duer heller ikke - hun rejser sig bare op, vil kysse og kramme, og snakker løs. Hun er ikke ked af at være i sin seng, for hun er meget glad - hun er bare et sludre-chatol, og vi kan ikke lige finde "off"-knappen :)
Gode ideer modtages derfor gerne.
På forhånd tusind tak.
Bedste hilsner
Ingrids Mor