Svar: Hvordan er det nu med den opdragelse...
Kære Rikke
Dejligt at høre at det går så godt hos jer og det lyder som om at I gør jeg nogle rigtigt gode overvejelser omkring Niklas og klarer opdragelsen af ham i bedste stil:o)
Det er rigtig fint at han nu selv spiser med ske, at han pludrer sit babysprog i et væk og at han også forsøger at udvikle sig motorisk, er begyndt at gå osv. Han er rigtig godt igang på alle fronter og det er super!
Det er også helt alderssvarende at han prøver lidt grænser og at I også kan se at et nej er sværere at forstå, når man er træt. Det samme med hans eksperimenteren omkring forskellige ting, det er lidt mere når han er træt og det er fint at I så hjælper ham ved at sige at han f.eks. er færdig med at spise, når maden bliver til leg osv.
Det er også rigtig fint at han øver sig i at larme - det skal han også have lov til og det er spændende at kunne frembringe høje lyde ved at smide med ting. For at han ikke skal ødelægge for meget og for samtidig at møde ham i den udforskning der ligger i at larme og smide med noget, så kunne I give ham en tromme eller et hammerbræt og ligesom forsøge at lærer ham at dem må han gerne slå på, larme med, men ikke smide med... :o) Det kan være en måde at møde ham lidt på.
Det er helt normalt det I oplever og I skal naturligvis hele tiden forsøge at finde ud af om han gør det for at undersøge tingene, lydende osv. eller om han gør noget, for at se jeres reaktion. Hvis han vælter sit glas med mælk, for at se hvad I så gør - så er det altså fint at flytte glasset og fjerne ham fra bordet. Hvis han vælger glasset fordi det er spændende at se mælken løbe, spændende at skulle tørre det op osv. så vil det være godt at I viser ham, hvor han kan undersøge dette. F.eks. giver ham små bøtter og en lille vandkande og en klud i badekarret.
Det er helt rigtigt at små børns udforskningstrang er stor og den skal man ikke fjerne ved at forbyde alt. Derfor er det vigtigt at man netop forsøger at give dem alternativer til det de ikke må ødelægge og at man som du beskriver - udforsker tingene sammen med dem, viser dem hvordan de kan bruges og hvordan de kan gøres spændende og sjove på en anden måde. Det du har læst kan du sagtens gå ud fra.
Med hensyn til sproglig udvikling, så sker der rigtig meget nu. Børn gennemgår jo en enormt stor udvikling ...
... rent sprogligt. En 8 måneders barn vil f.eks. begynde at sige ma-ma eller mam-mam når det er sultent, får mad eller er tørsig.
Når barnet er 14 måneder så begynder det motorisk at kunne flere ting og vil således også rent sprogligt kunne begynde at følge en sproglig opfordring - klappe hænder, kaste en bold og lignende. I den alder begynder barnet også at pege på ting, række ud efter noget, vise dig et stykke legetøj og vil gerne have dig til at sætte ord på hvad det er. Det er små ord som barnet bruger, f.eks. peger barnet på en bil og siger "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger de i stedet for se.
Fra 16 måneders alderen begynder børn at sige "hej, eller hej hej" - præcist det I oplever nu og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte bar og mor som maaa eller mo. Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord.
Omkring 22 måneder begynder barnet at sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår. Og omkring 24 måneder begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far).
Stille og roligt stiger barnets ordforråd og man taler her om at barnet har en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Det er især mellem 2-3 års alderen. Gennemsnitligt har et 3 årigt barn et ordforråd på 600 ord, og igen - nogen har mindre og andre betydeligt mere...
Et 3 årigt barn vil gennemsnitligt være i stand til at sætte 4-6 ord sammen i en sætning - igen er der store individuelle forskelle, hvor nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:o)
Så jeres dreng er rigtig godt med, følger i hvert fald den bog jeg har læst.... :o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
10. december 2025 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.
Kære Helen Vi er en familie på fire med mor, far og to skønne børn på 7 og...
18. november 2025 | Opdragelse | 6 år, 7 mdr.
Kære Helen Tak for svar på det sidste brev, som jeg sendte til dig. Det gav...
4. november 2025 | Opdragelse | 15 mdr.
Kære Helen. Vores datter er nu 15 måneder og har snart gået i vuggestue i 3...
21. oktober 2025 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.
Kære Helen Vi oplever mange nedsmeltninger hos vores datter på 2 år og 4...
18. oktober 2025 | Opdragelse | 20 mdr.
Lur og temperament udfordringer
Kære Helen, Jeg skriver til dig fordi jeg oplever et par udfordringer med...
Viden om børn:
Portionsstørrelse børn
Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.
Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...
Tilskudsblanding
En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.
En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.
Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.







