Brev:
Kost og inspiration
3. december 2007
Alder:
7 mdr.
Kost  og inspiration
Hej Helen.
Tak for dit svar sidst, her kommer endnu et i samme boldgade:
Mathias er nu blevet 7 mdr. Det går rigtig godt med at spise skemad efterhånden. Vi følger nogenlunde samme dagsplan som sidst, nu bare med 3 skemåltider dagligt, f.eks. havregrød eller hirsegrød m. frugtmos til morgen, øllebrød m. frugtmos eller grøntsagsmos med kød/fisk til frokost og grøntsagsmos med kød/fisk til aften. Til alle måltider drikker han vand af kop.
Han kan godt lide at gnave i en bolle, få lidt af "indmaden" af en clementin (altså uden det hvide skind), gnave i gulerod og agurk og sidde og samle ærter op (med større eller mindre held) for derefter at spise dem. Han tygger faktisk ret godt efterhånden, synes jeg.
I dag forsøgte jeg så med lidt rugbrødshapsere, bare bondebrød med smør på, med stor succes. Han spiste 1/4 stk, hvorefter jeg gav ham grøntsagsmos som vanligt. Men han kunne sagtens have spist mere bondebrød, er min fornemmelse.
- Er det for tidligt at begynde med hapserne?
- Det ville være dejligt med lidt inspiration til variationer i skemaden og evt. også til pålæg på brødet.
Amningen er nu trappet ned til 4 - 5 gange i døgnet. Jeg kan godt mærke, at hvis han spiser hos mig for kort tid inden skemåltiderne, er han ikke så sulten og interesseret i maden. - Så det prøver vi på at undgå!
Den sidste uges tid er han blevet vænnet fra at spise hos mig om natten, simpelthen ved at få sutten x mange de første nætter, nu x 1 - 2.. Andre gange skal han bare have lidt hjælp til at skifte stilling og blive puttet under dynen igen. - Så det er bare rigtig dejligt og giver en mere sammenhængende søvn for mig. Han kommer i seng ca. kl. 20 og ammes først igen ml. 5 og 6 næste morgen.
Synes du jeg skal trappe yderligere ned med amningen, eller er det ok med 4 - 5 gange i døgnet lidt tid endnu? Jeg skal begynde på arbejde når han er 9 mdr, hvordan klarer vi mon amningen til den tid? Jeg håber fortsat på at vi kan blive ved til han er ca. 1 år.
På forhånd tak fra
Sine