Svar: Putning og lure om dagen
3. december 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Linda
I princippet skal børn have lov til at sove, når de sover og skal ikke vækkes. 3-4 timer af gangen må hun dog meget gerne sove, det er også vigtigt at hun lærer at sove sammenhængende træk. Jeg er dog enig med dig i at det er uhensigtsmæssigt at din datter sover 5 timer om dagen for så at vågne hyppigt om natten og at det er vigtigt at hun får mad nok om dagen og så tager et længere nattestræk. Hvis hun således har tendens til at sove 5 timer i træk, så synes jeg det er helt fint at du vækker hende og tilbyder hende mad, så hun ikke om natten skal indhente den mælk hun ikke fik taget om dagen:o)
Derudover tænker jeg, at hun med den alder hun har, stadig har behov for at være rimeligt selvstyrende og at det er naturligt at hun gerne vil ammes inden hun falder i søvn. Det er lettere at lære hende at falde i søvn om dagen uden at have brystet i munden end det er at lære om aftenen og derfor synes jeg I skal starte med at introducere dette i dagtimerne. Aftenamningen synes jeg er vigtig at beholde, så hun ikke er så ked af det, når hun skal sove, men forbinder det at blive puttet til natten med noget rart.
Rytme for dagen kommer der mere og mere af i takt med at hun bliver ældre og også begynder med lidt skemad. Her vil det være relevant at hun spiser skemad, ammes og puttes på nogenlunde samme tider hver dag og det vil således i sig selv giv lidt mere ro og overblik. På den måde arbejder tiden jo for jer.
Måden at putte hende på, kan du dog godt allerede nu arbejde lidt på at gøre ens artet, netop med amning, bleskift, amning igen og sutteklud ved ansigtet - de der dagligdagsting, som gøres til en rutine inden søvnen. Når du så putter hende om dagen, så gør det jeg beskrev sidst, at du ammer hende, putter hende i tøj, voksipose eller hvad I nu har og lægger hende i barnevognen - kør hende en tur og lær hende på den måde at sove uden brystet i munden.
Om aftenen synes jeg som sagt ikke I skal 'kæmpe' på nuværende tidspunkt. En gyngestol er en rigtig god opfindelse når man har børn, der har behov for at blive vugget og behov for fysisk kontakt og falder hun i søvn i din favn der, så skal du ikke vække hende, men bare lægge hende i sengen stille og roligt. Hvis hun så vågner efter ½ times tid, så er det endten fordi der er en bøvs der klemmer eller fordi hun har svært ved at komme videre i søvnfasen og her skal du endten få hende videre i søvnen ved at kærtegne hende, give hende en sut eller tage hende op, komme af med bøvsen og amme hende igen, hvorefter hun så atter puttes i sin seng. Lad være at trække tiden, men forsøg ret hurtigt at finde ud af, hvad det drejer sig om og det er helt okay at tilbyde brystet igen, hvis hun så hurtigt kommer videre i søvnen og så sover godt. Du skal ikke vække hende.
Du kan også vælge at lægge dig med hende på din seng og amme hende liggende, når hun skal sove om aftenen. Lad hende falde i søvn der, træk dig væk stille og roligt, sørg for at lægge noget omkring hende så hun ikke kan trille ned og hvis hun så vågner efter lidt tid igen, så tager du hende i favn, ammer hende igen og lægger hende så i hendes egen seng. Sover hun videre på din seng, så giv hende mælk når du selv går i seng og flyt hende så derefter i egen seng.
Først i 6 måneders alderen siger man at børn rent ernæringsmæssigt ikke har behov for mælk om natten længere, når de er 6 måneder gamle. Det vil altså på det tidspunkt være normalt at du ammer f.eks. kl. 20, igen kl 24 og igen kl. 06 og så sover barnet igennem:o)
Håber at du hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske