Brev:
Svært at falde i søvn - 5 mdr.
3. december 2007
Alder:
5 mdr.
Svært at falde i søvn - 5 mdr.
Hej
Jeg er ny på siden, men det virker som en god side, og jeg kan da også bruge en del af de andre indslag. Alligevel prøver jeg at skrive til dig, da det virker som om de små detaljer betyder meget, for at vi lige får tingene til at køre. Jeg håber du kan hjælpe med et par gode råd.
Indledning
Vi har en dejlig dreng (Klement) på 5 måned. Han er ”velstimuleret” som vores sundhedsplejerske siger. Han er meget aktiv og er ret hurtig til at lære. Han kunne vende sig og tage fat på sine fødder allerede inden han blev 4 måneder gammel. Han er også en glad dreng, altid parat med et stort smil – feks også når han vågner kl. 3 om natten... Og det er netop søvnen der er problemet. Klement har altid været svær at få til at sove.
Jeg skal måske lige nævne at Klement er født 2 uger over tiden, 4,5kg og SULTEN, han ligger i toppen af vækstkurverne, der dog er fladet lidt ud ved 4mdr og jeg tror ikke han har taget på siden! Han er ikke tyk at se til og vi hans forældre er ikke ret store. Amningen har fungeret rigtigt fint under hele forløbet, og jeg har masser af mælk. Jeg mener ikke selv at han har brug for andet end modermælk endnu, vi vil selvfølgelig starte på grød mm om en lille måneds tid som er de generelle anbefalinger. Han er meget interesseret i det vi andre spiser. Så måske er det alligevel tiden at starte nu?
I de første måneder faldt han altid i søvn ved brystet, men vågnede lige så snart jeg lagde ham fra mig. Hvis vi ventede ½ time, kunne det nogle gange lykkes, men han sov sjældent mere end 1-2 timer ad gangen. Jeg har siddet mange timer med ham på armen, og jeg har nydt det...
Senere har vi med godt held forsøgt forskellige skiftende metoder til at få ham til at sove. Vi har gået rundt med ham i en dyne i armene, i en skråslynge, eller i barnevognen. På den måde har vi kunnet få ham til at sove, og når han vågner efter kort tid, typisk 45min, har vi kunnet få ham til at sove videre, ved feks at tage ham op og gå videre med ham, eller gå lidt med barnevognen igen. Men han er ved at blive lidt tung (8kg).
Om natten har det i lang tid fungeret sådan at han faldt i søvn ved 21 tiden, han faldt i søvn ved brystet og blev lagt i liften i soveværelset. I løbet af natten fik han mad ca. kl. 2, 5 og 7. Han startede i liften og kom så over i vores seng når han vågnede. Vores seng er en madras på gulvet, og jeg har så flyttet ham over i liften ved siden af sengen, sådan når jeg vågnede i løbet af natten. Jeg ligger ned og ammer og falder i søvn ret hurtigt, mens han stadig drikker. Jeg har ikke helt styr på hvor lang tid han drikker og hvor mange gange han tager brystet mens han ligger ved mig, netop fordi jeg sover.
Så alt i alt har det været tåleligt indtil nu, han har vha. stimulering sovet 14-16t i døgnet. Han bruger ikke sut.
Jeg skal lige sige at vi med jævne mellemrum har forsøgt at lægge ham til at sove i liften, lagt ham og sagt godnat, shyyy shyyy osv, taget ham op når han græd og lagt ham igen, men det er ikke lykkedes ham at falde i søvn uden at blive vugget / lullet i søvn! Så vi har ikke gjort det til praksis.
Jeg har også forsøgt at holde mig vågen under amningen, for at styre det og lægge ham over i liften når han sov igen, men det betød bare at jeg blev så vågen at jeg ikke selv kunne falde i søvn igen. Derefter blev jeg stresset og fik endnu sværere ved at falde i søvn.
Svære tider
Men så for ca tre uger siden gik det på en eller anden måde helt skævt, og nu synes jeg bare vi er kommet helt ud af kurs.
Det startede med at han begyndte at vågne oftere om natten. De værste nætter vågner han måske 8 gange, andre nætter vågner han kl. 3 og lader ikke til at være søvnig mere – så er vi måske vågne en times tid eller mere. Han ligger nu hos mig hele natten, og ammer et varierende antal gange. Alt i alt sover han ca 8t i løbet af natten.
Så begyndte vi aktivt at gøre noget for at ændre hans søvnvaner. Vi udskiftede liften, der var ved at blive for lille, med en tremmeseng. Vi begyndte at lægge ham lidt tidligere, sådan ved 20-tiden. Vi indførte putteritualer og begyndte konsekvent at forsøge at få ham til at falde i søvn af sig selv i sengen. Når han først er kommet i nattøjet og ind i soveværelset, tager vi ham ikke ud derfra igen. Selve putningen ser nu ud til at være blevet det største problem, det tager min 2t.
Vores dag/aften forløber ca. sådan her; Han sover to gange om dagen i barnevognen 1½ - 2½t ad gangen og er vågen ca 2t ad gangen. Han får en lille lur i favnen på en af os sådan ved 18/19-tiden, det bliver kun en kort lur og vi kan ikke lægge ham fra os for så vågner han. I alt sover han ca 4-5t om dagen.
Vi starter natritualet ca. 1t før han forventes at være træt med at lege lidt fysiske kontaktlege, ride ranke og flyve og den slags, jeg synes ikke det er vildt. Derefter bad/ længerevarende pusling og hygge, han ligger tit længe uden bleen for at lufte numsen, og det giver også gode bevægelsesmuligheder. Vi synger, ”børster tænder” og giver nattøj på. Derefter ammer jeg og lægger ham i seng.
Jeg har prøvet lidt forskelligt på denne front, alt sammen uden den store succes. I udgangspunktet vil jeg gerne sidde i stuen og amme, og så lægge ham når han næsten sover. Det er lidt svært at finde det rigtige tidspunkt til at lægge ham, da han spiser, blunder, spiser, blunder, spiser og sover. Jeg har prøvet at lægge ham når han stadig var vågen, jeg har prøvet at sidde med ham i ½ time, jeg har prøvet i stuen foran tv og lavt lydniveau, og prøvet i soveværelset med døren på klem. Jeg har ham liggende i et foldet flonel lagen, så det ikke er sengens kulde der vækker ham…
Summa summarum er at han vågner helt når han rammer sengen, og så tager det 1-2 timer før han er faldet i søvn igen. Vi siger godnat, putter dynen ned om ham, ager ham og går ud af værelset. Det skal lige siges at lejligheden er meget lille, så han kan ikke undgå at høre os. Han kan godt ligge og pludre 5-10min alene, før han langsomt får sig arbejdet op til at være mere og mere ked af det. Når han græder, tager vi ham op, beroliger ham og lægger ham, synger måske en sang, eller ser om han har en bøvs. Hver gang vi lægger ham igen, putter vi, ager, kysser, siger godnat og går ud. Han kommer på intet tidspunkt ud af værelset igen.
Når der er gået over 1t fra sidste amning, kan det være han får en tår igen. Og sådan kan det fortsætte indtil han til sidst er så ked af det at han græder det meste af tiden og vi ender med at vugge ham i søvn eller jeg går i seng med ham og ammer ham i søvn. Efterhånden er han begyndt at blive ked af det lige så snart han kommer ned i sengen, og så er det skrig og skrål fra starten af.
Selv når han er meget træt, falder han ikke i søvn, han ligger bare og basker vildt og kaster hovedet fra side til side. Han kan simpelthen ikke overgive sig til søvnen, kan ikke falde til ro.
Så gik der lige en uge til…da siden havde ferie :o)
Og tingene udvikler sig hele tiden. I den forgangne uge har jeg puttet Klement ret sent om aftenen, ved 21-22 tiden. Jeg lader ham ligge lidt i hans egen seng som en del af natritualet, og så ammer jeg ham i søvn i vores seng og han ligger ved mig hele natten. Vi vågner en del gange, da vi ligesom vækker hinanden, så Klement spiser en del i løbet af natten, men jeg forsøger hele tiden at begrænse det. Når jeg vågner og vil flytte ham over i han egen seng, så vågner han også og så bliver det ikke til noget. Han vågner alligevel kl 7.30 eller 8.00.
Jeg tænker at denne periode skal være en slag time out, for ligesom at viske tavlen helt ren og starte forfra og håbe han så glemmer at sengen er træls?
Spørgsmål
Har du nogle råd til hvordan vi kan få ham til at sove, eller hvad vi skal gøre? Skal han have lov til simpelthen at være vågen i længere tid / indtil vi går i seng? Han skal jo lære at overgive sig til søvnen på et tidspunkt. Skal vi gribe det an på en helt anden måde?
Skubber jeg bare problemet foran mig, hvis jeg ammer ham i søvn i sengen en tid endnu, eller kan det være han bare ikke er klar til forandring endnu?
Skal vi presse på med sutten, måske kan han lære det, og det kunne måske hjælpe ham?
Har vi allerede ødelagt for meget ved at vugge ham i søvn indtil nu, eller kan vi godt fortsætte uden at give ham dårlige vaner?
Det virker ikke som om han er klar til at falde i søvn selv, men bliver han nogensinde det?
Aftenen ender ofte med at han græder en hel del, selvom det ikke er vores mening. Jeg er meget ked af det… Hvor skadeligt er det at græde?
Min kæreste synes at vi skal prøve at lade ham græde sig i søvn, uden at tage ham op, men bare sidde ved ham. Jeg er ikke enig og vi har ikke prøvet det endnu. Hvad er din holdning?
Jeg tænker at han måske er et ”vågent” barn, der har brug for mindre søvn, og brug for mere stimulation. Er det noget du kender til?
I sengen har han kun en bamse der kan spille en godnat melodi, og en sutteklud-kanin. Skal han have mere legetøj i sengen, så han kan lege sig i søvn?
Kan du anbefale nogen form for behandling til at gøre et uroligt barn roligt? Zoneterapi? Kiropraktor? Kraniosakralterapi? Jeg tænker på at vi bærer rundt på ham og sidder med ham i timevis. Og selvom vi forsøger at afveksle, så kan det kun være hårdt for hans lille krop at sidde / ligge skævt (som han jo gør når han er i vores arme) så stor en del af tiden. Måske er det derfor han ikke kan falde til ro når han ligger på ryggen?
Og endeligt, skal vi starte med skemad? Kan vi ikke risikere at han ikke kommer ordentligt i gang med skemad, hvis han spiser sig mæt om natten?
Det var mange spørgsmål fra en lykkelig men frustreret mor... jeg beklager at mailen blev så lang!
Med venlig hilsen
Britta