Svar: Hård mave og kost
10. februar 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Mikala
Det lyder bestemt ikke rart for din søn og det at der er blod i afføringen? Hvis det skyldes at afføringen er så hård at den ligesom laver små rifter ved enetarmen, hvorfra det bløder, så er det ikke farligt, men selvfølgelig slemt nok! Men er der decideret blod i afføringen, så skal du tage ham til lægen og få ham undersøgt. Og meget gerne tage en afføringsble med, så lægen kan se hvad det drejer sig om.
Jeg tror det ville være en god idé at du øgede din søn lidt i måltider, således at han mindre men hyppigere måltider. Lidt frugt til frokost og evt. ½ bolle med ost. Og du kan også give han lidt føraftensmad bestående af en tallerken med agurk, tomat, ærter, majs, pebberfrugt mv. Netop frugt og grønt er godt til at holde maven igang.
Derudover er det vigtigt at han får rigeligt at drikke. Det er rigtigt at nogen siger at mælk virker stoppende, eg har ikke hørt at det skulle afhænge af de forskellige mælketyper, så det tør jeg ikke sige:o) Det kan derimod være en fordel at du giver ham lidt juice.
Som du ved er laktulose meget sødt og noget klistret sukkerstads. Det er ikke noget han tager skade af, og som du selv er inde på, så kan det hjælpe på maven, når han begynder at gå mere rundt. Selvom man skal passe på med de meget sukkerholdige produkter til børn, så har sukker dog en god effekt på mave-tarm funktionen. Derfor kan det være godt at give ham lidt juice, men også svesker, rosiner, figner har en god effekt.
Håber noget af ovenstående vil hjælpe jer. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske