Svar: Tag mig op
6. november 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Dorthe
Det er en balance, men helt overordnet, så skal Marcus tages op og have en kram, når han beder om det. Jeg vil foreslå dig at købe (eller måske et julegaveønske) bogen "Fantastiske Forældre" skrevet af Margot Sunderland, og du vil i den kunne læse hvorfor det netop er så vigtigt at give barnet de kærtegn og fysiske kontakt.
Men naturligvis har du også nogle ting du skal en gang imellem og derfor kan du ikke tage ham op i alle situationer. Her er det så vigtigt at du stadig sætter ord på det du kan se at han føler. Det er vigtigt at han ikke føler sig afvist, men stadig føler sig set og hørt og at du inviterer ham til at komme til dig, når du så har mulighed for at give ham et kram. Det er klart at hvis det handler om at du er ved at tømme opvaskemaskinen, så kan du god bukke dig ned og kramme ham, fortælle ham at det er dejligt at få et kram og han er super skøn, men nu skal du så lige være færdig med at tømme maskinen (måske han kan hjælpe dig, så I gør det sammen?)
Men hvis du står med en gryde kogende vand, så kan du jo af gode grunde ikke kramme ham og så er det jo vigtigt at han ikke kommer for tæt på og så er du naturligvis nødt til at sige nej. Men når gryden så er sat fra dig, så kald på ham og fortæl at nu vil du gerne kramme, du skulle bare lige sætte gryden væk...
Forstår du hvad jeg mener? Fortsat held og lykke med ham, han lyder til at være en dejlig dreng og hvor er det flot at han med både ord og kropssprog i den alder så tydeligt fortæller hvad han gerne vil og ikke vil.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske