Brev:
Skubberi og grænsesætning
6. november 2007
Alder:
2 år, 1 mdr.
Skubberi og grænsesætning
Hej
Vi har fået at vide, at vores datter er begyndt at skubbe de små i vuggestuen. Hun er meget social og trives godt i vuggestuen, men der er altså dette problem, som pædagogerne prøver at forhindre, dels ved at sige til hende, at de ikke vil have det, og forklare hende, at den, hun skubber, bliver ked af det, dels ved at sætte hende i time out på en bænk lidt fra de andre.
I morges, da jeg afleverer hende, gør hun mine til at skubbe en af de små. Hun markerer lige et skub, uden at skubbe til. Den lille pige falder ikke og beklager sig heller ikke, men jeg benytter lejligheden til at fortælle min datter, at jeg ikke vil have, at hun skubber. Jeg sætter mig ned på hug foran hende og siger alvorligt: ”jeg vil ikke have, at du skubber”.
Hun begynder at straks at græde ret hjerteskærende, og jeg siger ”jaa, jaa, du bliver ked af det” og holder om hende, indtil hun holder op med at græde efter et halvt minuts tid.
I aften er vi til forældrekonsultation, hvor pædagogerne siger, at de synes, det er forkert af mig at gøre, som jeg gjorde, fordi det giver min datter indtryk af, at der sker noget rart (knus), når hun skubber. Jeg er i tvivl nu. Hvad synes du?
Hilsen
Cleo