Brev:
Forstoppelse, laktoseintolerance mm
6. november 2007
Alder:
4 mdr.
Forstoppelse, laktoseintolerance mm
Kære Helen
Jeg håber du evt kan hjælpe os for nu er jeg ved at nå til enden af min tålmodighed. Nicholai er fra 14/7/07 og dermed næsten 4 mdr gammel. Han har fra fødsel fået NAN1. Han har altid spist fint og taget OK på.....indtil pludselig en dag.
Da han var ca 10 eller 11 uger gammel blev han pludselig vildt ked af det ved måltiderne. Han skreg når jeg lagde ham i mine arme for at spise til han var blodrød i hovedet, han var kun rolig når han hang over skulderen og han gylpede lidt men ikke voldsomt, dog tykt. Eneste måde at få ham til at spise var når han lå fladt på sofaen. Dette var præcis samme reaktion som hans søster fik, da hun var 8 uger og blev diagnoseret med refluks og fik gaviscon via pulver i flasken.
Det hjalp hende og da jeg forklarede hans symptomer til lægen og om søsteren konkluderede hun ligesom mig, at det nok var refluks også. Så fik han flydende gaviscon via flasken, men det hjalp ikke så efter 4 dage uden resultat gik jeg udmattet igen til læge som så ordinerede Losec. Jeg knuste så ½ pille på 10 mg hver dag og proppede i hans flaske. Efter 4 dage var det ikke blevet bedre eller værre og derefter nægtede han at drikke de flasker der var Lozec i, men tog dem uden. Så holdt jeg op med pillerne, da det jo ikke var blevet bedre. Jeg vil ikke give min søn mavesårsmedicin med mindre jeg kan se det virker.
Omkring denne tid begyndte han så også at blive forstoppet. Indtil da havde han haft daglig afføring, men nu kunne der gå 3 dage imellem. Sundhedplejesken mente han måske led af mælkeallergi og da jeg nævnte det for lægen (det var nu 3 uger siden jeg kom med ham første gang pga spiseproblemer) mente hun ikke det var tilfældet, men at vi skulle få bugt med forstoppelsen via laktulose.
Nicholai har så siden gået til kontrolvejning hver uge da han i en periode med dårlige måltider ikke tog mere end 100 g på per uge. Det skal siges at når Nicholai ikke spiser er han som regel glad og tilfreds og nogle dage går det super godt og så spiser han gerne 120-150 ml per måltid. Han får stadig 6 måltider om dagen og maks hver 3. time.
Nå, men nu har det her show med dårlige måltider stået på i snart 8 uger on and off og jeg er ved at blive rigtig godt træt af det for man ved aldrig om det er en god dag. Jeg kan ikke længere se/tro på at det hører op en dag. Nicholai har siden fødsel været "forkølet" og han har tit hvide slimklatter i næsen, men også grønne og han lyder altid snottet. Det var normalt sagde lægen. Han gylper også, dog ikke så meget som sin søster, og tit er det tykt gylp.
Ved de rigtig slemme måltider hvor han skriger som en besat krummer han sig sammen, trækker benene op, piver meget under indtagelse af mælk når han ikke bare nægter den eller leger med suttehovedet og gurgler med mælken. Han har i den sidste uge trods problemer spist fint, men nu er det blevet rigtig slemt og han spiser kun roligt hvis han er træt.
Man kan tydeligt høre hans mave rumle, det virker som om han har luft i tarme og på tværs og han kan være svær at bøvse i hans dårlige måltider. Sundhedsplejesken observerede et mindre godt måltid og mente han led af luftproblemer. På trods af laktulosen hver dag (10 ml) har han stadig kun afføring maks hver 3. dag. Laktulosen giver jeg nu i hans flaske af en omgang da jeg intet resultat fik ved 2x 5 ml doser om dagen. Lægen sagde så jeg skulle øge ml og hvis jeg så gav ham 10 ml på en gang før et måltid ville han slet ikke spise. Gav jeg ham det efter måltidet kastede han laktulosen og mælken op. Pest eller kolera.
Men nu laver jeg en mindre flaske hver morgen med NAN1 og så 10 ml laktulose og jeg har fået ham til at tømme flasken 3 dage i streg undtagen til morgen.
På 3. dagen hvor han ikke har haft afføring starter det som regel med at han under stor ydelse presser meget lidt og grønt leragtigt afføring ud. Det virker ligesom proppen så går for 3-4 timer senere kommer han så med en stor og de sidste 2 gange meget flydende ble i gul og grynet konsistens. At han så endelig kommer af med noget gør dog ikke at han så spiser meget mere. Han prutter under en del af de mindre gode måltider og har de sidste par dage haft meget hikke.
Er dette noget du kan nikke genkendende til? Jeg håber det virkelig for jeg holder snart ikke til mere. Nicholai er verdens bedste dreng når det går godt og han spiser godt. Så sover han igennem natten og tager sig 1 lang lur per dag og så en del mindre lure på alt mellem ½-1½ time. Han er for det meste meget glad når han ikke skal spise.
Han kan dog godt være ked efter måltidet og specielt hvis han ikke kan bøvse. Så blir han helt stiv i kroppen og græder hvis jeg masserer ham på venstre side af ryggen når han ligger over min venstre skulder. Han virker klart til at have ondt og døjer med luft i maven som ikke kan komme ud altid, men hvad undrer mig er hvorfor får han luft og forstoppelse?? Kan det ikke være laktoseintolerance? Hvis det bare er luft burde det så ikke være på retur nu da han blir 4 måneder? Intet tyder dog på det. Der er stadig flere dårlige dage end gode.
Håber du med din viden/erfaring kan kaste lidt lys over det hele. Sidst men ikke mindst har Nicholai en meget lille fontanelle som skal holdes øje med, men det kan vel ikke have indflydelse på ovenstående kan det??
Med venlig hilsen og på forhånd tak!!
Carina