Brev:
Søvnrytme - 6 mdr.
6. november 2007
Alder:
6 mdr.
Søvnrytme - 6 mdr.
Kære Helen
Tak for en rigtig god brevkasse, som jeg har haft meget glæde af de sidste seks måneder, selvom jeg ikke har været medlem. Nu har jeg imidlertid et par problemer, som jeg gerne vil have din hjælp til.
Først lidt om Elias. Han er fra 050507, vejede 4 kg og måle 53 cm ved fødslen. Vejer nu ca. 10 kg og måler ca. 72 cm, så han er en stor dreng. Han er meget glad og for det meste nem. De første tre måneder var lette, 4. og 5. hårde (ammede hver 2. time døgnet rundt, og han var lidt umulig), men 6. måned har været fantastisk. Han er altid i godt humør, sidder selv, triller fra ryg til mave (ikke den anden vej), og begynder så småt at møve sig rundt.
Mit ”problem” er, at han er udpræget A-baby, hvilket ikke er blevet bedre af skift til vintertid, hvor han de første dage vågnede kl 4. Er klar til aftensmad kl. 17 og går omkuld efter bad og amning kl. 18.30. Kl. 5 er han så klar på ny dag. Han trives stadig bedst, hvis han får lov til at sove igen, når han har været vågen to timer, og han er vanskelig at rykke om aftenen. Har forsøgt, hvor han alligevel vågnede kl. 5.
Jeg synes jo, at han burde kunne være vågen længere tid nu, og det ville også være rart, hvis vi kunne spise aftensmad sammen. Og ikke mindst er det hårdt at starte dagen kl. 5 hver dag, ikke mindst når jeg starter på arbejde igen.
En typisk dag ser ca. sådan ud:
Kl. 5 – vågner og ammes (er ikke specielt sulten, og har afføring hver morgen, når han har spist)
6.30 – puttes i barnevogn (vil ikke sove i sin seng om dagen) Sover 1-1½ time
8.30 – øllebrød eller lign, vand eller sødmælk, frisk frugt eller grønt, ammes efter behov
10.30 – puttes i barnevogn, sover 1-1½ time
12.30 – grød med frugtmos, vand eller sødmælk, frisk frugt eller grønt, ammes efter behov
Senest 15 – puttes i barnevogn
Ammes når han vågner
17-17-30 Grønsagsmos, frugtmos til dessert, vand eller sødmælk
Bad og hygge
18.30 Ammes og lægges til at sove på eget værelse
Ca. 24 Ammes
Ca. 3 Ammes
Som du nok kan se, er hele dagen ligesom rykket frem. Er der noget man kan gøre, og hvordan med to eller tre lure i løbet af dagen?
Han har en periode sovet meget uroligt, men det har hjulpet, at han sover på sit eget værelse. Han kan dog godt finde på at være vågen et par timer midt om natten (men aldrig mere end de to timer…)
Desuden vil han sjældent spise, inden han skal sove – begynder at græde, hvis jeg lægger ham til. Spiser faktisk kun lige inden han skal sove om aftenen.
Jeg håber du kan hjælpe os – føler vi er lidt inde i en ond cirkel mht døgnrytme. Men udover det stortrives Elias og er meget glad 
Med venlig hilsen
Pernille