Svar: Kan ikke lide grød og mos
6. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Marlene
Det er rigtigt at vi i Danmark normalt anbefaler at børnene begynder med skemad, som er grød eller mos. Dette fordi det er lettere for barnets tarmsystem at fordøje, det giver en god mæthed, det er med til at holde maven igang, det sikrer barnet et stor variation af netop grovere grødtyper, kød, fisk og forskellige grøntsager.
"Babylead weaning", anbefaler jeg nogle gange, hvis barnet er blevet så gammelt inden det kommer igang med skemaden, at man er nødt til at springe denne over. Det vil sige børn omkring 7½-8½ måned, de starter mere eller mindre direkte ud med mad i stykker. Det er dog ikke noget jeg normalt vil anbefale, netop fordi grød og mos er lettere fordøjeligt og vigtigt for at give barnet en sufficient fødeindtagelse. Det kræver stor koncentration at spise mad i stykker, at tygge det, føre det til svælget med tungen osv. og børn bliver hurtigt trætte og mister koncentrationen - faktisk før de egentlig er blevet mætte nok. Det er simpelthen for svært, hvis måltidet kun består af 'tyggemad'.
Da din dreng tilsyneladende er ret god til det med mad i stykker, så synes jeg dog ikke at der er spor i vejen for at du forsøger at gå lidt mere direkte til dette. Du må gerne give ham kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolibuketter og lignende som han kan sidde med i hånden. Ved siden af synes jeg dog også at du skal forsøge at give ham mad som er moset og så grød.
Du må gerne give ham havregrød og øllebrød, måske han synes bedre om dette, du må gerne give ham både din hjemmelavede mad, men også mad fra glas for at se om det er mere interessant og så prøv med ris, pasta, kødsovs og lignende, gerne lidt krydret, så det smager af noget. Jeg ved godt at du siger at smagen sandsynligvis ikke har betydning, men prøv alligevel at give ham mere af den mad som I spiser og så i en konsistens og serveret på en måde, som du tror fanger ham.
Han skal ikke spise, når han er for træt og som udgangspunkt skal I spise sammen. Sæt ham i den høje stol og lad måltidet være en fælles ting, hvor han kan se at han får det samme som I andre. Prøv med skemad 3 gange dagligt, en plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos (Hjemmelavet eller købt) med kød eller fisk og ved siden af forsøge med mad i stykker, mad som han kan sidde med i hånden. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, hvis han kan lide det. Brødskorper, agurk osv. Vand af kop og amning
Powernapper evt. nogle børn springer luren her over omkring 6 måneders alderen
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, lav mad med sødmælk, giv ham sovs, ris, pasta, indmaden af en frikadelle osv. hvad I nu synes I kan give ham i en konsistens, som han finder interessant. Vand af kop
Puttes til natten med amning ca 19.30
Sen aften 23: Amning
Nat: Ikke længere amning.
Som du kan se er der forholdsvis mange amninger i denne plan, men ingen amninger om natten. Hans lyst til og interesse for anden mad end bryst, kan naturligvis også hænge sammen med hvor meget mælk han drikker hos dig. Mere end nævnt i denne plan behøver han ikke, faktisk kan mange børn klare sig med lidt mindre.
Jeg håber at ovenstående giver dig en idé til hvordan du kan komme lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske