Brev:
Spørgsmål om mad og sovevaner
31. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Spørgsmål om mad og sovevaner
Hej
Jeg har et par spørgsmål vedr. min datters døgnrytme og måltider som jeg håber du vil hjælpe mig med. Hun er lige knap 3 måneder nu og får brystmælk på flaske (jeg pumper ud) - hun får dog 1 flaske med allomin i døgnet - nemlig den til natten.´
Indtil nu har hun faktisk spist ca. hver 4. time døgnet rundt, det har passet med at hun har været sulten ca. kl 07,11,15,19,23 og 04 - naturligvis plus minus :-) Nu er hun imidlertid begyndt at springe natmåltidet over indimellem og sover så fra ca. 23.30 til omkring kl 06 - det er ikke hver nat, men i ny og næ.... når hun så springer natmåltidet over skal hun jo have mere i løbet af dagen.
Spørgsmålet er så om jeg kan forsøge at holde lidt fast i dette, altså give hende flaske ca. hver 3. time (selvom hun måske ikke virker sulten) om dagen i stedet, så hun får alt hendes mad i tiden fra 06-23 og så håbe på at hun ikke vågner om natten? Eller er det bedre bare at lade hende selv sige til når hun er sulten selvom døgnets rytme så ændrer sig hele tiden?
Vi vil gerne til at give hende en mere fast putterutine om aftenen, altså med hygge, nattøj, sang osv. Er det for tidligt? Og hvordan gør vi rent praktisk i forhold til flasker - SKAL hun have en flaske i forbindelse med putningen? Så hun fx. får mad sidst på eftermiddagen fx. ved 17-tiden og så igen en flaske ved 20 tiden i forbindelse med putning?
Normalt sover hun fra ca. 20.30 om aftenen, hun plejer bare at sove i liften i stuen - er det ok at lade hende sove der til vi går i seng omkring midnat og så løfte hende over i vuggen (med risiko for at hun vågner) eller er det bedre at putte hende i vuggen der ved halv ni tiden?
I forbindelse med at hendes spisevaner har ændret sig lidt er dagens rytme også gået lidt tabt - hvordan får vi en god rytme ind i dagen igen? (måske forslag til døgnrytme?)
På forhånd tak for hjælpen - og tak for en rigtig god brevkasse!