Svar: Søvn og hård afvisning
29. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære M.
Tak for dine pæne ord til mig.. jeg ville ønske at jeg kunne fortælle dig, hvilken knap du skal trygge på eller hvor batterierne sidder så du kan pille dem ud og få lidt ro på lille William, men sådan fungerer det desværre ikke:o)
Der er ingen tvivl om at det er en periode, som I skal igennem og der er lys forenden af tunnelen. Det er meget normalt at børn i den periode, hvor de øver sig rigtig meget motorisk også gør det i søvne og præcis som du beskriver, kaster sig rundt, kommer op i kravlestilling og rokker der, og samtidig har den der monotone lyd mmmm mmmm, så man kan være ved at blive vanvittig.... det er således normalt og der er desværre ikke så meget andet at gøre, end det du allerede gør. Netop at lægge ham ned og putte ham igen og håbe at roen derved kommer over ham.
Som du selv er inde på så sover han jo og har ikke behov for fysisk kontakt og nærhed, han har brug for hjælp til at komme ud af den stilling og forsøge at sove videre på anden måde og det kommer efterhånden, men kræver lidt forståelse og lidt tålmodighed:o)
I kan overveje at flytte ham på eget værelse, hvis han ikke allerede er det, så I ikke registrerer det helt så hurtigt som nu og således ikke generer hinanden på samme måde. Hvis han har brug for jer og føler sig utryg, så vil han græde og I vil stadig kunne træde til, men den motoriske uro kan han stadig selv få lov til at styre uden at forstyrre jer mere end højst nødvendigt.
Du må simpelthen tro på at det er en periode og at den motoriske uro han har fylder både om dagen og om natten. Han skal nok finde roen igen med tiden og få et mere fornuftigt sovemønster tilbage, som I alle bedre kan leve med. Jeg tror umiddelbart ikke at det er tænderne, ikke som du beskriver ham, selvom det naturligvis også kan gøre lidt ondt og give lidt uro og mmmm-lyd :o)
Jeg synes ikke umiddelbart om idéen med en sovepose, da jeg synes det er vigtigt at børn kan sparke dynen af og på den måde bevæge sig frit, når de sover. Sundhedsstyrelsen anbefaler normalt først juniordyne fra et år, på grund af risikoen for overophedning, men da jeres dreng er så mobil som han er og ligger så uroligt, så tænker jeg at en juniordyne måske var en bedre idé for jer. Det at få en større og lidt tungere dyne om sig, kan godt være med til at give lidt fysisk ro og det er jo det lillemanden har brug for i øjeblikket.
I skal naturligvis sikre jer at han ikke kan hamre hovedet i tremmerne og komme til skade om natten, hvis I har en sengerand fra han var lille kan I måske sætte den op igen...
Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske