Brev:
Problemer med søvn - 7 mdr.
29. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Problemer med søvn - 7 mdr.
Hej Helen
Vi har en datter på 7 måneder, som har nogle problemer med søvn.
Hun sover i sin egen seng, i vores soveværelse.
I øjeblikket forløber vores aften sig som følger:
18:00 : aftensmad
18:30 : nattøj på og hygge i stuen
19:00 : børste tænder, trække gardiner for, amme, synge godnatsang, putte i seng.
Jeg (mor) bliver ved hende indtil hun sover, giver hende sutten når hun taber den, og trøster når hun bliver ked af det. Ofte må jeg tage hende op for at hun falder til ro/i søvn.
Hun vækker os flere gange hver nat, uden hun selv vågner, ved at græde eller klynke. Jeg ammer hende for det meste to gange om natten, ellers giver jeg hende bare sutten. Også her må jeg nogle gange tage hende op for at hun falder til ro igen, selvom hun sover.
Det største problem er at hun er afhængig af mig for at falde i søvn. Hun kan ikke, og har aldrig kunnet, falde til ro hos far.
Vi er heller ikke helt enige om metoden. Han er tilhænger af "godnat og sov godt", og vil ikke prøve andet, for "alle siger det virker". Det virker ikke for vores datter, og jeg vil/kan ikke have at hun skal skrige sig selv i søvn, men hvordan skal vi blive enige??? Jeg har læst "sov igennem uden gråd", og har forsøgt flere ting, jeg kan se små fremskridt.
Hvordan får vi hende til at blive mere tryg ved far, specielt om aftenen??
Om dagen har hun i en lang periode kun sover 30-45 min ad gangen, men er begyndt at sove 1½-2 timer, hvis barnevognen står stille.
Håber meget du kan hjælpe.
Hilsen Kristine