Svar: Storesøsters søvnmønster
29. oktober 2007
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære mor til to
Jeg synes det er en rigtig god idé at lade børn sove sammen, hvis det kan lade sig gøre. Det betyder nemlig ligeså meget for børnene som for vi voksne ikke at ligge alene om natten, men at vide at den anden også er der - de giver tryghed.
I begyndelsen vil lillesøster og den natlige uro gøre at storesøster begynder at vågne om natten og her må man så bare berolige hende, fortælle at "det er bare lillesøster, sov du bare videre.." eller noget i den dur, så hun hører at det er noget I tager jer af og hun trygt kan sove videre. Det er en periode og ikke noget hun tager skade af.
Jeg synes derfor I skal forsøge at bibeholde den nye rutine, da den på sigt vil være god for begge piger.
Det er korrekt at børn ofte i 3-4 års alderen begynder at have lidt flere drømme og mareridt agtige episoder om natten, men det lyder ikke til at være det, der er tale om hos jer. Det handler blot om at storesøster også skal vende sig til de nye rutiner og som sagt finde ud af at I har styr på det og at hun roligt kan sove videre selvom lillepigen græder lidt...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske