Brev:
Er min datter selvdestruktiv?
5. februar 2004
Alder:
17 mdr.
Er min datter selvdestruktiv?
Hej
Hvor er det rart med et sted, hvor man bare kan spørge!
Vi har en datter på knap 17 mdr. Hun er en glad og dejlig pige. Men i perioder reagerer hun med at slå hovedet i møbler/gulv/væggen når hun ikke kan få opfyldt et behov her og nu, når vi siger nej eller vi ikke lige kan forstå hvad hun vil......
Det er ikke sådan hun får buler og sår, men det gør jo ondt og i hverttilfælde på os. Tit kigger hun på os, slår hovedet i bordet og kigger igen på os. Jeg er meget i tvivl om, hvordan vi skal reagere.
Jeg har prøvet at tage hende op og trøste hende når hun gør det - tit bliver hun så rigtig hys. Jeg har prøvet at ignorere det, at sige jeg ikke vil have det. Men det hjælper heller ikke.
Jeg er meget splittet for jeg vil ikke have at hun skader sig selv, men det skal jo heller ikke være sådan, at hun så får det som hun vil have det. Er det normal adfærd i den alder?
Jeg bliver så ked af det, når hun gør det og føler mig som den dårligste mor i verden. Men jeg forsøger virkelig at gøre hvad jeg kan for at hjælpe hende - ved foreksempel ikke stille højere krav end hun kan honorere.
Jeg håber du har et godt råd.
Med venlig hilsen
Ane