Svar: Hvordan får jeg min søn til at spise andet end næsten flydende kost?
5. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Børn i 8 mdr.´s alderen vil stort set alle godt kunne finde ud af at tygge maden. Men det kræver øvelse at få maden ind i munden, bearbejde den med spyt, tygge på den og synke: Kun øvelse gør mester:o)
Jeg vil foreslå dig at du som en begyndelse ændrer aftenmåltidet fra at være kartoffelmos til at blive kartofler moset med en gaffel. Kom en smørklat i, det giver både smag og gør det nemmere for ham at arbejde med det. Ved siden af kartoffelmosen giver du ham lidt kogte grøntsager i små stykker, som han selv kan spise med fingrene. Det kan være gulerod i små bidder, ærter og majs. Små kødboller eller hakket kød er også en mulighed. Lidt sovs er også med til at blødgøre. Du kan f.eks. lave en mild tomatsovs, eller simpelthed lave en almindelig sovs til ham.
Når du giver ham rugbrød så begynd med helt blød brød uden kerner. Du kan f.eks. købe gulerodsrugbrød eller give ham lyst brød. Lav hapserne meget små og brug smørbart pålæg og lad ham øve sig. Smørbart pålæge behøver ikke kun at være leverpostej og lignende. Du kan evt. komme lidt frugtmos på brødet. Det kender han jo i forvejen og det er sødt og lækkert,- så vil der måske glide lidt brød med ned og han vænner sig til det.
Hvis du fortsat forsøger, lærer han det efterhånden. Giv ham også rosiner og frugt i stykker i løbet af dagen, så han lærer både at tage det med fingrene og få det ført til munden, samtidig med at han lærer at tygge.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske