Brev:
Hvordan får jeg min søn til at spise andet end næsten flydende kost?
5. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Netsundhedsplejerske
Jeg har en sund og rask dreng på 8 ½ måned. Han vejer lige omkring 10 kg og er knap 74 cm lang. Han har fået 2 tænder i undermunden.
Jeg har ammet ham fuldt til 6 måneders alderen og startede på på diverse ris/hirsegrød osv.
Han får ca. 4 måltider om dagen alle grød, øllebrød, fuldkornsgrød, frugtmos (både frisk og på glas - når vi er på farten) og til aften kartoffelmos m. gulerod eller anden grøntsag i. Jeg har haft givet ham lidt kogt kylling i kartoffelmosen, som han godt kunne lide. Og så stadig en ammetår morgen, middag, og aften. Han vil gerne drikke af tudekop men ikke rigtig glas/krus.
Mit problem er at han, hvis der er den mindste klump/krumme i maden laver bræklyde og et par gange har han kastet op fordi han har været ved at blive kvalt i en lille krumme eller klump grød. Derfor har han absolut ingen interesse for rugbrød/ bondebrød, han tager det ind i munden sutter lidt på det og spytter det ud igen.
Han skal snart begynde i dagpleje og jeg tænker jo på at han sidder der og er ved at kløjs i maden hver dag!?
Skal jeg bare være lidt mere tålmodig/lade tiden gå eller har du et fif til, hvordan jeg kan hjælpe ham til at få fornemmelse for at tygge maden?