Svar: Modermælks holdbarhed i køleskab og frysning
5. februar 2004
Alder:
4 mdr.
Det er fint at du gerne vil malke ud, så din dreng fortsat kan få din mælk, når han skal passes.
Når du skal malke ud og nedfryse mælken er reglerne således:
1) Vask din e hænder
2) Malk lidt ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. NÅr barnet ammes er det uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastikflaske - kan købes på apoteket og bruges flere gange, hvor du rengør og skolder den mellem hvert brug.
4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.
5) Mælken fryses ned med det samme eller
6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden det hældes sammen.
Når mælken skal tøes op, tager du plastik flasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskab og gives inden for et døgn. Mælken skal varmes op til 37 grader før den gives til barnet.
Man kan godt lune mælk i mikrobølgeovn, men det er vigtigt at mælken ikke udsættes for høje temperaturer, da antistofferne i mælken ødelægges ved temperaturer omkring 60 grader. Derudover vil mælken blive opvarmet forskelligt og kan derfor være varmere i toppen end i bundet. Mælk opvarmet i mikrobølgeovn skal derfor rystes godt, så varmen bliver fordelt, og mælken skal bruges med det samme.
Modermælk som har været varmet kan ikke bruges igen.
Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, når det har været i fryseren, men har du fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og barnet kan roligt spise den.
I princippet kan modermælk holde sig i køleskab i 3 døgn og i fryser 3 mdr. Hvis du skal fryse mælken ned, synes jeg dog det er vigtigt at mælken som skal skal fryses samlet ikke er "for gammel". Samtidig er det vigtigt at du nedkøler mælken hver for sig, inden du hælder det sammen før frysning. Hvis du ikke har så meget mælk, så synes jeg det vil være i orden at du malker ud over en dag eller to, hvis bare du sørger for at hygiejnen er som ovenstående beskrevet.
Fortsat held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske