Svar: Mad og mælk - 8 mdr dreng
4. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Hej
Din søn har ikke et ernæsingsmæssigt behov for hverken mælk eller sukkervand om natten eller tidlig morgen. Jeg synes derfor, at du skal gå over til kun at tilbyde vand, hvis han er tørstig.
Når I så står op, så giver du ham et grødmåltid, hvis han vil have det eller et stykke brød med smør og måske lidt marmelade eller frugt eller ost. Du kan også give ham yoghurt, eller hvad du nu selv spiser om morgenen. På den måde får du skabt en god rytme igen, så du er sikker på at han får, hvad han har behov for i løbet af dagen. Du skal tilbyde ham 4-5 måltider mad i løbet af dagen og gerne mælk at sove på til natten, som hidtil.
Jeg kan sagten forstå at jeres søn er begyndt at kede sig med grøden og har lyst til noget andet. I 8 mdr.´s alderen må han næsten spise det samme som jer og i skal så småt begynde at lade ham spise selv. Hans protest mod maden kan lige så godt være en protest mod at blive madet, fordi han gerne selv vil være med. Han kan endnu ikke mestre det at spise med ske, med hvis du hjælper ham med at få lidt på en gaffel, så kan han måske være heldig så småt at få den ført ind til munden. Ellers kan han spise med fingrene og øve sit pincetgreb.
I stedet for alt for meget grød og mos skal du give ham brød i hapser og stykker af grøntsager, kød og fisk. Netop med den alder han har nu, er det vigtigt at vænne ham til at smage så meget som muligt, da han nu er sulten, vågen og interesseret i det. Bliver han først over et år, vokser han ikke længere så hurtigt, er ikke så sulten og har derfor ikke længere en naturlig interesse i at prøve nye madvarer.
Der er ikke noget i vejen med mad på glas. De er ernæringsmæssigt lige så gode, som det vi selv laver. Så hvis det letter jer i hverdagen en gang imellem kan du godt give ham et glas i ny og næ, men jeg synes ikke at du skal gøre det dagligt. Både fordi han jo spiser din mad, hvis den er kommet i glas (sikke en filur:o)), men også fordi han skal lære at tygge sin mad og øve sig i at spise selv. Mad på glas er jo ofte meget findelt.
Jeg synes ikke at han skal lægges sulten i seng, men det er jo en hårfin balance. Problemet med at lade ham sulte er jo også at det måske kan influere på hans sovevaner, som jo egentlig er ret gode og de skulle nødigt blive ødelagt.
Hvis du bruger købeglas, så væn dig i øvrigt til at komme indholdet på en tallerken, så han ikke forbinder glasset med noget særligt, men lærer at man spiser fra tallerkenen.
Et forslag til måltider i 8-9 mdr.´s alderen kan se sådan her ud:
Morgen: Grød og evt. en flaske
Formiddag: Brød med frugt, ost og lign.
Frokost: Rugbrødshapser/eller andet brød med pålæg
Eftermiddag: Yoghurt, evt. med lidt drys
Aften: Stykker af kartofler, grøntsager, kød og fisk samt ris eller pasta
Sen aften: en flaske
Til måltiderne og ind imellem serverer du mælk eller vand af kop.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske