Svar: Tidlig pubertet
Hej med dig
Det er rigtig godt du skriver og jeg synes også din bekymring er helt relevant og det lyder som om din datter er ved at gå tidligt i pubertet.
Man siger, at piger går tidligt i pubertet, hvis der er tegn på begyndende pubertet allerede i 8 års alderen. Tilsvarende er en drengs pubertet startet for tidligt, hvis han er 9 år eller yngre, når puberteten starter. Det er dog også sådan at grænserne er flydende og tegn på pubertet er jo flere ting. Det handler både om det du beskriver som store følelsesmæssige udbrud og om de fysiske forandring som kønsbehåring.
Det vil være meget relevant at du får din datter undersøgt af en læge. Det kan være jeres egen læge eller du kan kontakte skolelægen, hvis I har sådan en tilknyttet på din datters skole.
Når man interesserer sig for og bekymrer sig om hvor tidligt børn går i pubertet, så handler det naturligvis om at det kan være meget svært at være 'pubertetspige' sammen med klassekammerarter som slet ikke er nået dertil endnu. Men bekymringen handler også om at børn der går tidligt i pubertet ikke bliver særligt høje. Børn vokser ca 5 cm om året inden de kommer i pubertet og hvis man går i pubertet meget tidligt, så er der altså en risiko for at ens vækst stopper og at man vil blive meget lille i forhold til gennemsnittet. Nogle gange vælger man derfor at stoppe barnets pubertet, for ...
... at sikre barnet en længere periode, hvor barnet kan vokse og dermed opnå en sluthøjde, der ligger så tæt på det normale for voksne som muligt.
På Rigshospitalet tager man sig at børn som går tidligt i pubertet og laver her en individuel vurdering af hvorvidt barnet skal behandles herfor. Lægen ser på din datter, ser efter om hun har kønsbehåring og mærker sandsynligvis også på hendes bryst for at vurdere om der er tale om rigtigt brystvæv eller om der er tale om fedtvæv.
Man tager også et røntgenbillede af barnets ene hånd fordi man ved at se på knoglerne kan vurdere om barnet er længere i udviklingen, end man kan forvente i forhold til barnets alder.
Derudover tager man nogle blodprøver for at undersøge barnets hormoner i blodet.
Du skal regne med at det er læger og sygeplejersker som arbejder netop med pubertet hos yngre børn og at de er meget søde og omsorgsfulde. Når de undersøger din datter er det derfor med respekt for hendes person og der er ikke tale om overgreb:o) De fortæller hvad de ser efter og hvorfor, og de gør ikke noget uden at du er med og I diskuterer sammen hvad der skal ske og hvorfor.
Jeg synes derfor at du skal kontakte endten jeres læge eller skolelægen og få dem til at lave en vurdering af din datter og herunder også vurdere om I skal have en henvisning ind til Rigshospitalet.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Viden om børn:
Tilstoppet tårekanal
Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.
Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.
Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...
Fedt
Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.
Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.
I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.




