Brev:
Dreng på 16 måneder vil ikke spise
29. januar 2004
Alder:
16 mdr.
Dreng på 16 måneder vil ikke spise
Hej
Du har tidligere hjulpet mig med et spørgsmål, så derfor henvender jeg mig igen.
Vi har problemer med at få vores søn til at spise herhjemme. I dagplejen spiser han fint. Derfor kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad det er vi/jeg gør forkert i forbindelse med måltiderne hjemme.
Han skubber maden væk, vil ikke have sin mælk og er for det meste kun interesseret i at få rugbrød m/pålæg (helst leverpostej) til aftensmad.
Vi har haft nogle kampe med ham med hensyn til såvel hagesmæk samt det at han skal sidde i sin høje stol, når han skal spise.
Kan han igennem disse "kampe" have fået en ulyst til at spise/ sidde med til bords?
Jeg er jo godt klar over at børns appetit kan være meget vekslende, men han ville f.eks. ingen aftensmad have i aftes + han ville hverken have havregrød eller bolle m/smør til morgen. Kan det virkeligt passe?
Jeg bliver så utroligt ked af det og meget frustreret (+ vred - det må jeg være ærlig at indrømme) - for han skal da have noget at spise....
Til orientering: Han er enebarn, vi spiser altid aftensmad sammen (far, mor & barn). Men hyggen går jo lissom af aftensmaden, når han enten ikke vil spise, eller gør det under store protester. Det kan vel heller ikke være meningen at min mand og jeg skal spise ét og barnet noget andet?
Vi får ganske almindelig aftensmad: pasta, ris, kartofler, kød, grønsager mv.
Kan du hjælpe - har du nogle råd til, hvordan vi kan gribe dette an?
Er det "bare" en fase eller gør vi noget forkert?
Jeg håber at høre fra dig - for jeg er meget frustreret og kan ikke finde ud af, hvordan vi skal gribe dette an.
Mange kærlige hilsner
Pia