Svar: Letpåvirkelig overfor sansemæssige stimuli
13. september 2007
Alder:
21 mdr.
Kære Lise
Det er ikke usædvanligt at børn omkring 2 års alderen rigtig begynder at tage sko af hele tiden, fordi der er grus der generer eller også er det strømpebukserne, som du nævner... men hvorvidt Freya er det mere end de fleste er svært for mig at vurdere.
Nogle børn er meget let påvirkelige overfor sømme i tøj, grus i sko, kommer aldrig hænderne i mudder, vil helst ikke lege med sand i sandkassen, kan ikke lide at forme boller med dej osv. Hvis de er det i en sådan grad at de bliver påvirket af det og det påvirker deres udvikling og samvær med andre, så er det noget barnet skal have hjælp til.
Det man skal reagerer på er f.eks. hvis barnet generelt foretrækker at være tilskuer til andres aktiviteter for ikke selv at skulle røre, det kan også være at barnet er så følsomhed over for lys og lyd at det ligefrem kan påvirke barnet i en sådan grad at barnet bliver svimmel og har en dårlig balance. Det kan betyde at barnet ikke klatrer, gynger osv med sine jævnaldrene fordi barnet føler sig usikker overfor at skulle gøre disse ting.
Et lille barn som Freya er jo først igang med at skulle lære alt dette og jeg tænker at det kommer lige så stille og roligt i takt med at hun begynder i vuggestuen og kommer godt ind i det der. Her vil pædagogerne også være opmærksomme, hvis de oplever at hun har specielle problemer i forhold til sanseintegration (det er sådan det hedder).
Det bedste I kan gøre lige nu er at hjælpe hende med at bruge sin krop og på mange mulige måder. Det kan f.eks. være en rigtig god idé at gå til svømning, det kan være en idé at have en stor gymnastikbold som I kan trille og vugge hende hen over, det er godt at gå en tur i skoven, hvor der er lidt bakker og ujævn vej, så hun stille og roligt bliver trænet i at bruge sin krop. Jo mere styrket hun bliver motorisk, jo bedre er det og jo lettere vil hun kunne klare forskellige kropslige stimuli.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske