Brev:
Junglen af tilskudsblanding, erstatning, vælling og skemad
29. januar 2004
Alder:
4 mdr.
Junglen af tilskudsblanding, erstatning, vælling og skemad
Jeg har desværre ikke kunne amme 100% og har allergi, så min dreng har fået Profylac ca. 600ml. i døgnet fordelt på 5 flasker. Bliver kun ammet om natten, men mælken er ved at svinde mere og mere, så han er begyndt at vågne en del om natten.
Da han bliver 4 mdr. imorgen starter jeg på nyt modermælkserstatning og på overgangskost. Har købt Allomin 2 da min egen sundhedspl. sagde det var fra 4 mdr. Læser nu et af dine svar og ser det ikke er det han skal have i alle flasker?
Jeg synes det er bøvlet at lave dagsration på f.eks. 4 flasker Allomin 1 og 2 på Allomin 2 og derudover starte på alt det andet vælling/grød osv. Er Allomin 2 det samme som vælling?
Jeg og min kæreste er begge på SU og er gået så sent igang med Profylac fordi jeg ammede 100% næsten 3 mdr. Så tilskud fra kommunen er udelukket og vi har ikke råd til at fortsætte selvom jeg ser i et af dine svar at nyeste fra Sundhedsstyrelsen er at fortsætte i 6 mdr.
Jeg starter altså med det billige fra jeg får svar fra dig med hvad jeg skal give.
Jeg forestiller mig at jeg køber Allomin 1 og laver en dagsration på 6 flasker. Vil en kostplan til min dreng kunne være:
Morgen: 150 ml Allomin 1
Formiddag: 150 ml Allomin 1
Frokost: lidt grød lavet på rismel eller majsmel (Rent eller med frugtmos i?) + 150 ml Allomin 1
Eftermiddag: 150 ml Allomin 1
Aftensmad: Indtil han har vænnet sig til skemad om formiddagen kun en flaske og herefter, måske om et par uger? mos af kartofler og grøntsager.
Sengetid: 150 ml Allomin 1
Evt. nat: flaske eller bryst.
Jeg vil gerne fortsætte med at amme så jeg forestiller mig jeg ammer det jeg kan ved alle måltider inden flasken, som jeg gør nu.
De 150 ml jeg skriver mener jeg ikke han SKAL drikke, men det kan være den mængde jeg tilbyder ham?
Skal jeg helt droppe Allomin 2 og bare smide det væk? Jeg forstår ikke helt, hvad det skal til for hvis man giver Allomin 1 og derudover introducerer til rismelsgrød og senere mos af kartofler osv.
Lige en sidste ting, er det jeg skal lave af rismel grød eller vælling? Jeg tror ikke jeg har fattet, hvad der er hvad. Min sundhedsplejerske var her igår og jeg syntes det hele var nemt til jeg opdagede denne side og så det med at Allomin 2 ikke må gives som basiskosten! Så nu er jeg helt rundt på gulvet, vil jo gerne gøre det så godt og rigtigt som muligt.
Undskyld mit spørgsmål er blevet så langt. Jeg vil blive glad hvis du vil svare på mit forslag til kostplan, om hvor længe jeg starter bare med det med rismel eller majsmel, inden jeg prøver mosen om aftenen, og hvor længe jeg skal prøve med hver ny ting inden en ny prøves.
Kan jeg koge en kartoffel og heri blande lidt færdiglavet grøntsagsmos i?
For ikke bare at skulle smide Allomin 2 pakken ud, kunne jeg så begynde med Allomin 1 og bruge 2'eren til at blande i hans rismelsgrød?
Nå nu stopper jeg, håber du kan svare ud fra det jeg skriver.
På forhånd tak fordi du er der til alle os nervøse førstegangsmødre.
Hilsen Heidi.