Svar: Begynde på grød?
13. september 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Mor til Rasmus
Jeg kan forstå at du for nylig er gået over til flaske med modermælkserstatning og jeg tænker at det er derfor din sundhedsplejerske har foreslået dig at vente lidt med introduktionen af skemad. Simpelhen for at Rasmus' tarmsystem lige kunne nå at vende sig til det ene før du kom med det næste.
Det lyder dog som om at Rasmus og du er parate til at forsøge med lidt grød og det er her vigtigt at du tager det stille og roligt, ikke går for hurtigt til værks. 4-5 tsk en gang dagligt er meget fint i starten og så må du øge ham mængdemæssigt i takt med at du ser hvordan han tager det. Hvis man begynder med skemad allerede når barnet er 4 måneder, så vil selve overgangsperioden tage længere tid og man skal give det tid.
Det er en god idé at starte med grød af ris, majs, hirse eller boghvede og det er fint at introducere en ren grød uden frugt i begyndelsen. Når han begynder at kunne spise større mængder, så kan du for at variere begynde at komme lidt frugtmos på, hvilket også kan hjælpe lidt på maven og når han begynder at kunne spise en lille dl. så kan du give ham to gange dagligt.
Jeg mener det er bedre at give 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. 1 gang dagligt. Både fordi det giver plads til mælken ved siden af, sikrer at maven lettere holdes igang og samtidig giver det mulighed for at give barnet en større variatin af fødevarer - f.eks. grød til frokost og mos om aftenen.
Det lyder helt sandsynligt at din dreng er begyndt med en ny rytme fordi han er gået over til flaske nu og det lyder rigtig fint at han får flaske inden han puttes om aftenen og så igen sen aften inden midnat - inden du går i seng. På den måde har I mulighed for at få nogle sammenhængende timer natten igennem og det er rigtig dejligt for jer begge.
Hvorvidt du skal fortsætte med at malke ud, det afhænger helt af hvordan du har det. Det er prisværdigt at gøre det og det er dejligt at din dreng kan få din mælk en gang imellem, det er også en god måde at trappe langsomt ud af amningen på og derfor vil det sandsynligvis give sig selv stille og roligt. Du kan ikke opretholde samme mælkeproduktion med udmalkning, som hvis Rasmus spiste hos dig.
Men når det er sagt, så lyder det også som om at du har masser at bruge din tid til og nogle gange må man prioritere. Det er vigtigere at familien fungerer end at du bruger tid på udmalkning og når man er meget alene, som du er og samtidig har et større barn som også kræver ekstra opmærksomhed, ja så kan udmalkning fylde rigtig meget. Samtidig fortæller du jo også at du taber dig og er undervægtig, hvilket jo taler for at stoppe amning.
Jeg synes derfor at du skal gøre det at du malker ud, når du føler at brysterne er fyldte og trænger til at blive tømt og så stille og roligt trappe ud af amning. I et tempo hvor du både fysisk og mentalt kan følge med.
Håber jeg kom igennem det hele, rigtig meget held og lykke fortsat:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske