Svar: Ammestop og dårlig ånde
29. januar 2004
Alder:
17 mdr.
Der kan være flere grunde til dårlig ånde og umiddelbart tror jeg ikke at ammestop har noget med det at gøre. Det har jeg i hvert fald aldrig hørt om:o)
Når man taler om dårlig ånde hos børn, så er det vigtigt at skelne imellem den dårlige lugt, der kan være fra munden om morgenen, når barnet vågner efter natten, den lugt der følger med en evt. bøvs og så hvis barnet løbende igennem dagen har dårlig lugt fra munden.
En hyppig årsag til dårlig ånde hos børn er, hvis mundhygiejnen ikke er i orden. Det er vigtigt at få børstet barnets tænder godt mindst to gange om dagen. Og det skal gøres af en voksen. Hvis barnet lider af meget dårlig ånde, kan det også hjælpe at børste blidt på tungen med tandbørsten.
Derudover må man også tænke på om barnet har betændte mandler. Hvis barnet ofte er forkølet, er generet af hævede polypper og mandler kan det give dårlig ånde. Madrester og bakterier kan gemme sig i små hulrum i mandlerne. En øre-næse-hals læge vil hurtigt kunne fortælle om det er problemet her.
Du skal også være opmærksom på at din søn får små hyppige måltider. Jo længere tid der går imellem at vi spiser, jo større er risikoen for dårlig ånde. Når vi ikke spiser dannes der mindre spyt og flere bakterier. Den flora der normalt er i mundhulen vil, når der mangler mad og spyt, begynde at afstøde slimhindeceller, hvilket kan give dårlig ånde.
Du skal også tænke over, hvad din søn spiser. Krydret mad kan give dårlig ånde, men også meget fed kost og indtagelse af for store mængder mælk har indflydelse på ånden.
Det bedste du kan gøre er at sørge for en god mundhygiejne, hvor du også børster evt. belægninger væk fra tungen. Giv din søn hyppige måltider og gerne brød og andet der skal tykkes godt, så munden har noget at arbejde med. Et gammel husmoderråd er at bruge danskvand (med brus). Han skal ikke have store mængder af det, men han kan evt. drikke lidt eller du kan se om du kan lære ham at skylle munden i det.
Hvis det er et vedvarende problem, synes jeg du skal få en øre-næse-hals læge til at se på ham. Måske skal problemet findes der.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske