Svar: Motorisk udvikling og søvn
29. januar 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Du giver en meget fin beskrivelse af lige netop den fase din søn er igennem i øjeblikket. Han bruger sin krop og lærer hvad han kan og det at kunne noget nyt tilskynder til at ville endnu mere. Også her er der naturligvis forskel på børn, hvor nogle er langt mere stillesiddende end andre, som er overalt og piller ved det hele.
Lad ham bruge sig selv også så han bliver træt på en anden måde. Lad ham komme ud og mærke vejr og vind, giv ham gyngeture, svømmeture (hvis I har mulighed for det, hvor I bor), lad ham undersøge og røre og sæt ikke for mage grænser. Se det som en force at han hører til de børn der gerne vil udforske og afprøve og støt ham i denne udvikling. Indret skab/skuffer med ting som kan undersøges og tåle at blive smidt på gulvet et par gange. et sted hvor det er tilladt at rode og tømme igen og igen.
Lad ham bevæge sig til musik. Køb evt. en lille båndoptager, hvor du også kan hjælpe ham med at optage sine egne lyde og se hans overraskelse, når han hører sig selv. Balloner kan også være spændende, men du kan risikere at han bliver bange, hvis de springer.
Til de rolige stunder kan det være en god idé at lave en fotobog, med billeder af hele familien, inkl. ham selv, familiens hund, bilen, bedsteforældre, ting fra hans hverdag osv. Alt sammen noget I kan snakke om, og som vil være til glæde for ham længe.
At synge børnesange og klappe kage, ride ranke mv., kan du også gøre nu.
Jeg tror du har fuldstændig ret i, at I i øjeblikket skal følge ham og hjælpe ham på vej. Det er fint at I hjælper ham med at finde ro og få gearet ned, når tiden er til det. Du kan godt når han er faldet til ro hos dig, fortsat lægge ham i sin egen seng, så han lærer at sove der. Ellers må du, som du også selv er inde på, tage sovevanerne senere.
Håber lidt af ovenstående kan hjælpe jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske