Svar: Jern, vitaminer og en masse om mad
Kære Louise
Sikke en masse spørgsmål om mad:o) Jeg skal forsøge at besvare dem så godt jeg kan i den rækkefølge de kommer.
Med hensyn til jern, så er det kun hvis Freya indtager mindst 400ml mme/vælling dagligt at hun får dækket sit jernbehov. Hvis hun ikke drikker dette, så skal hun have fuld jern ved siden af. Da det hos jer drejer sig om få ml der gør udslaget, kunne du så ikke bruge mme i hendes grød, så hun fik det den vej og du på den måde var sikker på hendes indtag???
Jeg kan ikke forestille mig at det gør noget, hvis hun en enkelt dag ligger under, men er det noget der sker tit, så bør hun altså få fuld jerntilskud og jeg tænker at du så må give hende jern dagen efter du erfarer at hun ikke fik nok dagen før. Hvis hun så den pågældende dag får lidt for meget, så betyder det ikke noget.
Man kan godt overdosere jern og vitaminer hvis man giver sit barn rigtig meget, men som udgangspunkt, så nej, der sker ikke noget ved at du giver hende ekstra jern og vitaminer en gang imellem, når du oplever at hun ikke indtager nok mme. Du skal dog ikke begynde at give hende fuld jernindtag ved siden af de 400ml mme - bare for en sikkerhedsskyld:o)
Med hensyn til vitaminer så er det jo sådan at børn skal have D-vitaminer hver dag uanset om de får modermælkserstatning eller ej. D-vitamin er således ikke afhængig af at du giver modermælkserstatning. Jeg ved ikke hvorfor du giver ACD-vitamin, det må du godt gøre, men igen skal dette så gives selvom din datter får modermælkserstatning - de to ting har ikke noget med hinanden at gøre.
Med hensyn til pålæg, så behøver du ikke pille rejerne ud af rejeosten, hvis Freya godt kan tygge dem. Og med hensyn til leverpostej, så kunne jeg ikke forestille mig at hun ville tage skade af den fedtfattige leverpostej, du kan jo evt. komme lidt smør på brødet inden, men ellers er det fint at du køber en anden til hende:o)
Fisk er generelt sundt og det er vigtigt at give børn fisk og vende dem til dette fra de er små. Fisk indeholder vigtige fedtsyrer, vitaminer, mineraler blandt andet vitamin D, jod og selen. Det er stoffer, som vi ellers ikke får så meget af i anden mad. Fisk er også en særlig god kilde til langkædede umættede fedtsyrer, der kaldes omega- eller n-3 fedtsyrer som er vigtige for børns vækst og udvikling.
Røgede og grillede produkter indeholder tjærestoffer - de såkaldte Polycykliske aromatiske hydrocarboner - som man ikke skal have for meget af. Derfor er det vigtigt at variere kosten og ikke spise for meget grillet og røget fisk og spiser man røget eller grillet fisk, så er det vigtigt ikke at spise fiskeskindet, men det er nok også de ...
... færreste som gør det:o)
Igen tænker jeg at en gang imellem sker der ikke noget ved at du giver Freya koldrøget laks, det smager jo skønt. Jeg er dog i tvivl om hvordan du vil blande det med salat og agurk idet jeg tænker at hun ikke vil kunne tygge dette - hun har stadig behov for at maden er moset og salat har hun ingen glæde af at få som sådan...
Hun må gerne få makrel, torskerogn, sildepostej, tun fra dåse og det kan fint bruges både som pålæg eller puttes i en grøntsagsmos. Hun må også gerne få fisk der er lavet i ovnen eller kogt.
På fødevarestyrelsens hjemmeside kan du læse meget mere om de regler der omkring fisk og anbefalinger om fisk til børn.
Selvom I spiser fedtfattigt, så skal din datter fortsat have smør på brøddet, sovs til maden osv. og har behov for grøntsagsmos af kogte grøntsager, hun kan ikke fordøje salat og råkost i sit tarmsystem. Samtidig er det dog også vigtigt at du lader hende spise det I andre spiser i familien og hun skal have lov til at smage det hun ser I spiser. Det er altså en balance imellem at sikre hendes behov og give hende variation.
Du kan godt lave grøntsagsmos af kogte grøntsager og du vil f.eks. fint kunne købe en pose frosne rodfrugter, som har god og kraftig smag og lave mos af det. Mange børn elsker rodfrugtmos netop fordi det smager af noget. I bogen "mad til spædbørn og småbørn" som jeg ved du har, finder du en opskrift på rodfrugtmos, som du fint kan bruge også med frosne grøntsager.
Med hensyn til mellemmåltider så er det fortsat et spørgsmål om at hun skal øve sig, så at sidde med brødskorper i hånden, kogte blomkålsbuketter og lignende er godt for hende. Ellers er det meget frugt, både mos og frisk frugt og bær, som i 7 måneders alderen udgør mellemmåltider.
Du kan prøve at gå i boghandlere, der findes mange rigtig gode opskriftsbøger med idéer om mad til børn. Der er bla. Annabel Karmel som har lavet mange forskellige. Jeg ved at flere forældre er meget glade for hendes bøger og hendes idéer til mad. Igen er det dog et spørgsmål om at give din datter det hun også ser at du spiser:o)
Så længe Freya er under 12 måneder så har hun behov for 400ml mme/vælling dagligt for at få sit jernbehov dækket. Det vil være okay at den sidste flaske til natten fortsat er vælling, ofte vil det dog være sådan at hun i takt med at hun begynder at spise mere mad i løbet af dagen også drikker mindre til natten. På et tidspunkt vil hun således nok kunne nøjes med 200ml vælling og vil så fortsat have behov for 200ml mme f.eks. om morgenen.
Håber jeg kom igennem det hele og at du nu er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke med lille Freya fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:
11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.
Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
16. april 2026 | Kost og ernæring | 17 mdr.
Hej Helen Jeg søger lidt gode råd ift vores søns madvaner. Han har...
4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.
Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME
Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...
5. februar 2026 | Kost og ernæring | 3 mdr.
Hej Helen Jeg har læst, at NAN modermælkserstatning kaldes tilbage, og jeg...
Viden om børn:
Bleudslæt
Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.
Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...
Gluten til baby
De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.
Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.
Gluten findes især i hvede, mens...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen.
Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!
Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D
Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to









